Les obres de reforma de la plaça de l'Estació de Gironella es trauran a concurs a l'abril

Els treballs d'adequació de l'espai estaran acabats abans que el Govern comenci a construir la futura terminal d'autobusos

Pilar Màrquez Ambròs
22 de març del 2018
Actualitzat a la 13:45h
L’Ajuntament de Gironella va arribar a un acord al novembre amb la Generalitat per la construcció de la nova parada d'autobusos.
L’Ajuntament de Gironella va arribar a un acord al novembre amb la Generalitat per la construcció de la nova parada d'autobusos. | Ajuntament de Gironella/Arxiu
L'Ajuntament de Gironella treballa amb la previsió de treure a concurs aquest abril la reforma de la plaça de l'Estació, segons ha explicat l'alcalde de la vila, David Font a NacióBerguedà. Aquesta actuació, incloent-hi l'expropiació dels terrenys, suposa un cost de 825.838 euros per al consistori. Es preveu que els treballs de reforma estiguin acabats abans que el departament de Territori i Sostenibilitat tiri endavant la construcció de la futura estació d'autobusos de Gironella. L'estació gironellenca, situada on fa molts anys hi havia la del Carrilet, costarà uns 400.000 euros i ha d'estar enllestida el 2019. A més, serà la primera terminal de busos de la comarca. Previsiblement, la Generalitat farà la licitació de l'equipament també aquest mateix any.

En les obres de reforma que es faran a la plaça de l'Estació s'hi inclou l'adequació de l'espai, l'ampliació de la vorera, així com la creació de més zona verda. "És un indret on hi predomina molt el color gris, i volem que guanyi molta més importància el verd", detalla David Font. També es faran nous accessos, perquè es pugui entrar a la plaça des de qualsevol dels costats, i es millorarà l'enllumenat. "Les obres de reforma de la plaça i les de construcció de l'estació podrien conviure, però intentarem haver finalitzat aquesta primera part abans que comenci a construir-se l'estació", comenta Font. Un dels documents dels que ha de disposar la Generalitat abans de fer la licitació de les obres és un estudi geotècnic. 

David Font posa en relleu que el projecte va endavant per ambdues parts. Font concreta així que l'ajuntament també ha tirat endavant l'expropiació dels terrenys, per tal que siguin de propietat municipal. Aquest pas va aprovar-se en el ple ordinari de febrer amb els vots a favor de l'equip de govern i les abstencions dels tres regidors d'ERC a l'oposició. En concret, l'expropiació del terreny té un cost de 202.000 euros que s'ha d'abonar a ADIF i es troba en període d'exposició pública fins el 30 d'abril.

Crítiques de l'oposició
El pressupost de Gironella per a 2018, que va aprovar-se definitivament en el ple del mes març, amb els vots en contra d'ERC, contempla més de 2,7 milions d’euros en inversions, una quantitat superior que els anys anteriors, que permetran justament, i entre d'altres, la construcció de l’estació d’autobusos i la reforma de la Plaça de l’Estació. En total, el pressupost puja a 6.599.902,02 euros.

L'oposició hi va presentar al·legacions, una de les més destacades estava centrada en el projecte a l'entorn de l'expropiació dels terrenys de la plaça de l'Estació. El portaveu d'ERC a Gironella, Albert Xoy, explica que "d'altres vegades s'han fet reformes i no ha calgut l'expropiació del terreny, per tant tampoc entenem que aquesta vegada sí que s'hagi d'expropiar per fer-hi una reforma". Xoy diu que ERC Gironella "no està d'acord amb l'expropiació" i critica que "això comporti gastar-se uns 200.000 euros". L'oposició considera que "aquests diners podrien repercutir d'una manera en els vilatans", si bé Albert Xoy assegura que "en cap moment estem en contra que hi hagi una estació d'autobusos o es faci una reforma de la plaça, és més nosaltres també la contemplem una estació; però potser no ens cal que sigui un projecte tan costós". 

L'alcalde David Font ha defensat que l'expropiació s'ha de fer perquè un dels requisits de la Generalitat per actuar-hi és que els terrenys siguin de propietat municipal. 

D'entre la resta de crítiques al pressupost, Albert Xoy assegura que "cada any hi ha una diferència molt important entre el que s'aprova i el que s'acaba executant" i el defineix "de pressupost fictici, que no té res a veure amb el pressupost final". Xoy tampoc veu amb bons ulls que "tot i que la situació econòmica sigui bona, es contempli 1,7 milions a través d'un préstec, que fa que arribem gairebé al 100% d'endeutament sobre els ingressos corrents". 
Arxivat a