28
de juny
de
2018, 13:24
Actualitzat:
17:13h
L'acte inaugural del Fòrum de Joves Talents de Catalunya, que se celebra a Berga, ha inclòs aquest matí la presentació dels resultats del projecte Erasmus+ "ScienceGirls", desenvolupat durant dos anys per l'Exploratori de Recursos de la Natura i les estudiants de l'Institut Guillem de Berguedà. Al projecte també hi han participat alumnes d'Anglaterra, Lituània, Itàlia, Romania, Eslovènia, Grècia i Turquia. Cinc joves de la comarca que han participat en la iniciativa que busca incentivar la ciència i la tecnologia en les noies han explicat aquest dijous les seves experiències i n'han fet una valoració positiva.
El projecte ha conclòs que les joves no es dediquen a la ciència per manca de confiança; i que calen classes "més èpiques" i "emocionals", i lliçons de co-creació no unidireccionals. És a dir, que les joves proposen deixar enrere el model clàssic del professor que fa classes magistrals, i buscar maneres d'ensenyar la ciència de manera interactiva i amb exemples d'aplicacions de la mateixa a la vida real.
El projecte "ScienceGirls" busca trobar solucions a una situació real, en què menys del 23% de les dones es decanta per carreres o estudis de la branca de les ciències pures o de la tecnologia. Les participants berguedanes han explicat que el projecte s'ha dividit en tres fases. En la primera fase, les estudiants van entrevistar dones que han fet carrera en el món de la ciència i la tecnologia i van participar en activitats científiques. En la segona, van detectar activitats de ciència i tecnologia en l'entorn local, i en la tercera es va fer una reflexió sobre què s'havia après i què es podia fer per millorar la introducció de les joves en carreres científiques.
Onze noies de l'Institut Guillem de Berguedà de Berga també van exposar el projecte europeu Erasmus+ScienceGirls, conjuntament amb Sciencecolours i ScienceArt, a l'estand que l'Exploratori de Recursos de la Natura-UPC va tenir el març de 2017 al Youth Mobile. La meteoròloga berguedana i col·laboradora de NacióBerguedà Gemma Puig, l'enginyera de la Serradora Boix Iolanda Domenjó i l'enginyera d'Endesa Marta Camps van ser les ponents de la taula rodona del projecte europeu Erasmus+ "ScienceGirls" va fer el passat gener a Berga.
Les berguedanes que han pujat a l'escenari del pavelló de Suècia per presentar el projecte, han avançat que al juliol es posarà en marxa una pàgina web on s'exposaran els resultats que ha tingut la iniciativa. No obstant això, han avançat que algunes de les conclusions han estat en la línia del fet que les classes poc interactives, la falta de confiança entre les dones i el predomini d'homes al sector allunyen les noies d'aquesta matèria. Les science girls berguedanes han assegurat que "per bé que aquestes són les conclusions conjuntes del projecte, el punt de vista del nostre grup és que és més per la falta de confiança que pel número de nois que hi hagi a la classe".
Les joves han defensat la ciència com una eina útil i una matèria imprescindible per la societat. "Podríem fer la ciència més èpica, que desperti més la curiositat, amb més experiments i pràctiques", han proposat. "Així veuríem que la ciència és molt més i ens ho creuríem, caldria fer una connexió entre la ciència i la vida real a les classes, visitar empreses i treballar en grup, que les classes no siguin tant un professor que explica la teoria", han dit.
Reclamen lideratge
En les conclusions dels professors implicats sobre el projecte es proposa ensenyar la ciència a les noies de manera lleugerament diferent, incorporant experiències significatives, aportant a les joves models de persones que hi treballen a la vida real. "Creiem que els nois són més impetuosos i fan més intervencions, reclamem també poder tenir el lideratge", han conclòs les berguedanes.
Uns 40 joves participen en el Fòrum de Joves Talents de Catalunya, que es fa del 27 al 30 de juny a Berga.
El projecte ha conclòs que les joves no es dediquen a la ciència per manca de confiança; i que calen classes "més èpiques" i "emocionals", i lliçons de co-creació no unidireccionals. És a dir, que les joves proposen deixar enrere el model clàssic del professor que fa classes magistrals, i buscar maneres d'ensenyar la ciència de manera interactiva i amb exemples d'aplicacions de la mateixa a la vida real.
El projecte "ScienceGirls" busca trobar solucions a una situació real, en què menys del 23% de les dones es decanta per carreres o estudis de la branca de les ciències pures o de la tecnologia. Les participants berguedanes han explicat que el projecte s'ha dividit en tres fases. En la primera fase, les estudiants van entrevistar dones que han fet carrera en el món de la ciència i la tecnologia i van participar en activitats científiques. En la segona, van detectar activitats de ciència i tecnologia en l'entorn local, i en la tercera es va fer una reflexió sobre què s'havia après i què es podia fer per millorar la introducció de les joves en carreres científiques.
Onze noies de l'Institut Guillem de Berguedà de Berga també van exposar el projecte europeu Erasmus+ScienceGirls, conjuntament amb Sciencecolours i ScienceArt, a l'estand que l'Exploratori de Recursos de la Natura-UPC va tenir el març de 2017 al Youth Mobile. La meteoròloga berguedana i col·laboradora de NacióBerguedà Gemma Puig, l'enginyera de la Serradora Boix Iolanda Domenjó i l'enginyera d'Endesa Marta Camps van ser les ponents de la taula rodona del projecte europeu Erasmus+ "ScienceGirls" va fer el passat gener a Berga.
Les berguedanes que han pujat a l'escenari del pavelló de Suècia per presentar el projecte, han avançat que al juliol es posarà en marxa una pàgina web on s'exposaran els resultats que ha tingut la iniciativa. No obstant això, han avançat que algunes de les conclusions han estat en la línia del fet que les classes poc interactives, la falta de confiança entre les dones i el predomini d'homes al sector allunyen les noies d'aquesta matèria. Les science girls berguedanes han assegurat que "per bé que aquestes són les conclusions conjuntes del projecte, el punt de vista del nostre grup és que és més per la falta de confiança que pel número de nois que hi hagi a la classe".
Les joves han defensat la ciència com una eina útil i una matèria imprescindible per la societat. "Podríem fer la ciència més èpica, que desperti més la curiositat, amb més experiments i pràctiques", han proposat. "Així veuríem que la ciència és molt més i ens ho creuríem, caldria fer una connexió entre la ciència i la vida real a les classes, visitar empreses i treballar en grup, que les classes no siguin tant un professor que explica la teoria", han dit.
Reclamen lideratge
En les conclusions dels professors implicats sobre el projecte es proposa ensenyar la ciència a les noies de manera lleugerament diferent, incorporant experiències significatives, aportant a les joves models de persones que hi treballen a la vida real. "Creiem que els nois són més impetuosos i fan més intervencions, reclamem també poder tenir el lideratge", han conclòs les berguedanes.
Uns 40 joves participen en el Fòrum de Joves Talents de Catalunya, que es fa del 27 al 30 de juny a Berga.