L’Agència Tributària de Catalunya (ATC) ha publicat l’1 de maig la llista provisional de vehicles (padró) que tributen per l’impost sobre les emissions de CO2, corresponent a l’exercici 2024.
Les persones titulars d’un o més vehicles poden consultar les seves dades i la quota que hauran de pagar al setembre a la seu electrònica de l’Agència, a través d’El meu espai ATC atc.gencat.cat/espai-atc, amb identificació digital (IdCAT Mòbil o un altre certificat digital). Per consultar un únic vehicle, es manté un accés bàsic amb NIF i matrícula, sense necessitat d’identificació digital. Si cal fer alguna modificació de dades, es poden presentar al·legacions fins al 5 de juny.
Qui l’ha de pagar, qui n’està exempt i bonificacions
Han de pagar l’impost les persones físiques i jurídiques que durant l’any 2024 han tingut el domicili fiscal a Catalunya i han estat titulars d’un vehicle (turisme, furgoneta o motocicleta). També hi estan obligades les persones jurídiques sense residència fiscal a Catalunya però que, durant el 2024, hi han tingut un establiment, sucursal o oficina i han estat titulars d’algun vehicle domiciliat a Catalunya.
Estan exempts de pagament els vehicles 100 % elèctrics, els ciclomotors, els camions o vehicles de més de 3,5 tones, els autocars, els vehicles autoritzats a transportar més de 9 persones (incloent-hi el conductor) i els vehicles adaptats per a la conducció de persones amb mobilitat reduïda. Els vehicles històrics i els vehicles clàssics gaudeixen d’una bonificació del 100 % de la quota íntegra i, per tant, tampoc tributen. Així mateix, no han de pagar l’impost els titulars dels vehicles que no superin els 6 euros de quota a ingressar.
Cal destacar que, si es domicilia el pagament de l’impost abans del 15.07.2025, s’obté una bonificació del 2 %. Es pot fer fàcilment des de la consulta de la llista de vehicles a El meu espai ATC.
Dates clau i canals de pagament
L’1 de setembre del 2025 es publicarà la llista definitiva de vehicles que tributen per l’impost i s’iniciarà el període de pagament voluntari.
Les dates de pagament són les següents:
- Vehicles amb el pagament domiciliat abans del 15.07.2025: el càrrec es farà el dia 20.11.2025.
- Vehicles que no l’han domiciliat abans del 15.07.2025: el termini de pagament voluntari sense recàrrecs s’inicia l’1.09.2025 i finalitza el 20.11.2025.
Com es pot pagar?
- A partir de l’1.09.2025, es podrà pagar accedint a la consulta de la llista de vehicles des d’El meu espai ATC, amb identificació digital.
- Si només cal pagar un únic vehicle, hi haurà l’opció de fer el pagament accedint amb la matrícula i el NIF del titular.
- També es podrà pagar amb la carta de pagament que s’enviarà al domicili de tots els titulars de vehicles amb quota a pagar.
Canals de pagament (amb targeta, càrrec en compte o Bizum):
- Per internet
- El meu espai ATC: atc.gencat.cat/espai-atc
- Seu electrònica: atc.gencat.cat/pagament
- Codi QR de la carta de pagament
- Per l’app
- Aplicació mòbil de l’ATC
- Per telèfon
- 012 (només amb targeta)
- 93 551 51 51, servei L’ATC us truca
- Presencialment
- Entitats financeres col·laboradores: atc.gencat.cat/bancs
- Oficines de Correus, per gir postal (amb cost)
- Oficines de l’ATC: atc.gencat.cat/oficines
Canals d’atenció
L’Agència Tributària de Catalunya posa a disposició de la ciutadania els canals informatius i d’atenció següents:
- Seu electrònica de l'ATC. Tota la informació sobre l’impost i assistent virtual: atc.gencat.cat/impostco2
- El meu espai ATC. Consulta de dades, domiciliació, pagament i al·legacions: atc.gencat.cat/espai-atc
- Telèfon 012. Consultes de caràcter general i pagament automatitzat.
- L’ATC us truca (93 551 51 51). Telèfon d’assistència en la tramitació.
- Oficines de l’ATC.
A què es destina la recaptació?
L’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles és un impost verd, en línia amb la fiscalitat ambiental que es promou a Europa per lluitar contra el canvi climàtic. Grava les emissions de CO 2 de turismes, furgonetes i motocicletes pel seu impacte directe en l’efecte d’hivernacle i l’escalfament global, i, per tant, per les conseqüències que pot tenir en la salut de les persones.
La recaptació es destina íntegrament al Fons climàtic i al Fons del patrimoni natural, i retorna a la ciutadania a través de la inversió en accions per millorar el medi ambient, fomentar la mobilitat sostenible i la transició energètica, fer front a la vulnerabilitat en àmbits com l’agricultura i les zones litorals, i impulsar la recerca i la innovació amb ajuts a universitats, ens locals i empreses per mitigar el canvi climàtic.
Concretament, l’any 2025 es preveu continuar o iniciar una sèrie de projectes relacionats, la informació sobre els quals es pot ampliar al web de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic.
Per saber-ne més, visiteu el web impostco2.gencat.cat.
🤝 Amb el suport de l'Agència Tributària de Catalunya