.jpg)
Víctor Mora en una imatge promocional al Saló del Còmic del 2011. Foto: ACN
L'escriptor barceloní Víctor Mora, pare del personatge de còmic El Capitán Trueno, ha mort aquesta matinada als 85 anys, segons han confirmat la Fundació Víctor Mora i l'Ajuntament de l'Escala (l'Alt Empordà), on està ubicada.
A banda d'aquest famós còmic, Mora va crear també altres personatges de relleu del tardofranquisme com El Jabato, El Corsario de Hierro o El cosaco verde. Mora havia treballat a l'editorial Bruguera des dels anys 50 del segle passat i a banda de la faceta d'historietista era autor d'una trentena de llibres, novel·les i contes en castellà, català i francès. Militant d'esquerres, Mora havia estat exiliat a França fugint de la dictadura franquista.
Nascut a Barcelona i de formació autodidacta (va deixar l'escola als onze anys), va aprendre llegint llibres d'aventures i còmics. Amb vint anys va ser contractat per l'editorial Bruguera com a redactor i traductor on va crear, entre d'altres, els personatges de còmic 'El Capitán Trueno' i 'El Jabato', que li donaren fama arreu de l'Estat.
Com a escriptor, la primera novel·la que va publicar va ser Els plàtans de Barcelona, censurada per la dictadura i publicada en francès el 1966 a París. Fins al 1972 no es va publicar en català. Es tracta de la primera part d'una trilogia que va completar amb París flash-back, el 1978, i El tramvia blau, el 1985.
Segons una nota de premsa conjunta de la Fundació Víctor Mora i l'Ajuntament de l'Escala, tota la seva obra esdevé un retrat del segle XX "des d'una òptica progressista i sense concessions". Mora ha estat traduït a l'alemany, el búlgar, el castellà, el francès, l'hongarès, el portuguès, el romanès, el rus i el txec.
En el vessant polític, va militar en el PSUC, fet que el va dur a la presó el 1957 i a l'exili a França entre el 1963 i el 1968. L'any 1991 el govern francès el va nomenar Cavaller de l'Orde de les Arts i les Lletres. El 1997 se li va concedir la Creu de Sant Jordi.
La vetlla es durà a terme al tanatori de la Ronda de Dalt, sala 5, de Barcelona, aquest dijous de 10.00 h a 22.00 h. I la cerimònia, divendres, a les 10.30 h, al mateix tanatori. Tant els responsables de la fundació com els de l'Ajuntament de l'Escala han expressat el "més sentit condol" a la família i amics de Víctor Mora, "tot un referent cultural del país".