El sentit comú a la Garrotxa

07 de febrer de 2023
Ja ho diuen que el sentit comú és el menys comú dels sentits, però a vegades val la pena recordar-ho. Fa pocs dies que hi ha una polèmica oberta per la forma en què s'està implantant el carril bici a la comarca, i concretament a Olot. A la zona del pub Lucky Luck s'hi ha posat la franja vermella delimitada que ha comportat un canvi de direccions a la pujada que va a Sant Francesc, bé, més que un canvi, bàsicament abans era doble carril d'anada i tornada i ara tan sols és de baixada. Però és clar, com totes les modificacions viàries, és complicat, a l'inici, que tothom s'hi adapti igual. I justament en aquest trencant he vist més d'una vegada cotxes que s'infiltren sense voler per dins la zona dels ciclistes, ja que no s'han adonat que actualment és direcció prohibida i un cop estan al mig ja no poden fer res més que acabar tota la pujada per dins la franja vermella; sempre que no hi circuli cap bicicleta... perquè sinó els toca fer-la darrere seu a 8 km per hora i sembla el "passeig de la vergonya", intentant dissimular el seu error trencant ràpidament al final de la pujada fins a tornar a anar en direcció correcta i pel carril que els toca.

Si aquest petit canvi, que resulta força anecdòtic, ja ha portat cua, imagina't els problemes que resultaran de la rotonda nova que han pintat a la zona de les Tries. On, pels que no l'hàgiu vist, se'ls hi ha acudit fer una rotonda holandesa però amb un lleuger toc original. M'explico; als països nòrdics tots sabem que ens porten anys d'avantatge donant prioritats a les bicicletes, així doncs, en les rotondes, per oferir més seguretat als ciclistes, delimiten al lateral un carril pintat de vermell que envolta la circumferència i els connecta amb els carrils bici de cada sortida de la rotonda; per tant, quan els cotxes volen entrar o sortir han de cedir el pas primer a les bicicletes que ja circulen per dins i després passar ells. Una forma molt intel·ligent i segura d'ordenar el trànsit al meu entendre. Però... què ha passat aquí? Doncs que sembla que els nostres enginyers de trànsit o qui sigui que se'n cuidi d'aquestes modificacions, han volgut donar més protagonisme encara al carril bici i se'ls hi ha acudit la brillant idea de delimitar el carril bici just entremig dels carrils de cotxes, potser han pensat que és més transgressor i original.

Original no els hi nego, perquè ha despertat l'interès de tothom: els ciclistes es pregunten com poden entrar i sortir sense ser atropellats i els cotxes no tenen ni idea de què han de fer amb aquest carril vermell del mig, si passar-lo per un costat, per l'altre o pel mig... així que quan entres a la rotonda, no importa amb què circulis, hi entres nerviós, intrigat i amb la sensació que en qualsevol moment pots atropellar o ser envestit.

Vaig publicar fa pocs dies un contingut al meu Instagram sobre la rotonda en qüestió d'Olot, pensant-me que només era cosa nostra, però m'han arribat una allau de comentaris d'arreu de Catalunya de poblacions que també hi han posat el mateix tipus de "rotonda holandesa a la catalana": Palafrugell, Banyoles, Cassà de la Selva, Vilanova i la Geltrú... Vaja, que no som els únics i que entenc que és una decisió presa en conjunt per tot Catalunya.

No sé quant trigaran a modificar-la perquè està clar que no s'entén el funcionament i que portarà problemes. De fet, en algunes poblacions ja n'han retirat alguna. Una cosa sí que és evident, si a TOTHOM li ha semblat una mala idea és que molt coherent no és i espero que aviat prenguin mesures al respecte. Si no, sort a tothom i que ens agafin ben circulats!