Membres impulsors del pla de foment de la bicicleta anomenat Olot Pedala van evidenciar en l’últim ple municipal de l’Ajuntament d’Olot la falta de desenvolupament d’un document que es va aprovar el 2021 i que recull diverses accions a fer fins al 2031.
A través d’una pregunta ciutadana durant la sessió plenària, un representant en nom del grup motor de l’Olot Pedala, el moviment Massa Crítica i Bicis Endavant va mostrar el seu descontentament en vers al compromís escrit que recull el pla. “Un dels motius que ens preocupa és que de tots els punts de la fase 1, s’ha executat entre un 10 i un 20%. Són punts que s’havien de dur a terme durant el 2021, 2022, 2023 i principis de 2024. La fase dos del pla s’hauria d’haver començat a l’estiu d’aquest any”, va dir Bosco Plans.
Plans va criticar que no s’hagi tirat endavant la majoria d’accions que el pla preveia des de la seva aprovació fins a l’actualitat. Entre elles, hi havia senyalitzar itineraris al centre de la ciutat, actuar a la carretera de Riudaura, executar millores a la via verda i tot l’eix de l’avinguda Santa Coloma i el passeig de Barcelona, ni tampoc s’han fet les actuacions previstes al barri de Bonavista.
“Són punts que s’havien consensuat i aprovat al ple”, va recordar Plans, qui també va constatar que no s’han complert les trobades promeses pel regidor de Mobilitat a l’inici del mandat: “El regidor es va comprometre a trobar-nos en una reunió trimestral. En l’últim any només hem aconseguit una reunió per tractar aquests temes”, va assegurar el portaveu del grup motor del Pla Olot Pedala. Per finalitzar la seva intervenció, Plans va formular dues preguntes concretes: “Quin és el calendari d’actuació per executar la fase 1 que porta me´s d’un any de retard? I quina és la dotació econòmica per a aquesta fase als pressupostos vigents i futurs?
El regidor de Mobilitat, Isaac Crivillés, va respondre assegurant que no podia concretar: “La periodicitat també vol dir poder parlar de propostes concretes. L’autoexigència fa que les coses no siguin simples ni fàcils. Ara hem allargat el període de trobades, però potser l’any que ve l’haurem d’augmentar i acostar-nos a la trimestralitat. No disposem encara de tota la informació perquè calen estudis per disposar de coneixement i poder concretar el calendari de noves actuacions”.
Crivllés també va assegurar que l’Olot Pedala “no concreta la solució per aterrar-lo a cada cas” i que el document no ha de ser “una camisa de força”, sinó “un punt de partida”. El regidor va argumentar l’incompliment de l’Olot Pedala assegurant, per exemple, que el carril bici de l’avinguda Santa Coloma no s’ha pogut desenvolupar perquè la Generalitat ha impulsat un pla de remodelació de la via, el qual ja inclourà un carril bici.
“Falta concreció, és cert. Tenim molta feina al davant”, va dir Crivillés amb relació a les preguntes de Plans. El regidor va acabar la seva intervenció assenyalant el nou pla de mobilitat de la ciutat que s’està començant a redactar i el qual també ha de tractar la mobilitat sostenible.
Per al portaveu del grup motor de l’Olot Pedala, la resposta del regidor no va ser suficient i va assegurar que no havia respost les preguntes que demanaven. “Fèiem dues preguntes molt concretes, però no se’ns han respost. No volíem una divagació”, va dir Plans.
L'oposició, també crítica
Des de l’oposició, CUP, PSC i Activem Olot també van voler dir la seva sobre la situació i van criticar la falta d’acció per part de l’equip de govern. “Des de l’equip de govern no s’aprofita el potencial de la ciutat”, va dir Jordi Gasulla de la CUP. “No veiem l’agilitat que la qüestió requereix. Veiem una falta de compromís clar per part del govern. Demanem explicacions detallades i transparents”, va afegir Marina Alegre del PSC. “No hi ha projecte de ciutat amb el tema de la mobilitat”, va afirmar Jordi Rubio d’Activem.
Finalment, l’alcalde, Pep Berga, va voler tancar la qüestió assegurant que per a l’any 2025 hi ha pressupostats 100.000 euros per al nou carril bici de la carretera de Riudaura, una quantitat que podria augmentar amb la liquidació del pressupost 2024. Berga també va recordar que els carrils bici tenen un cost elevat.