L'oli gironí surt aquest any per primer cop al mercat sota la D.O.P. Empordà

Publicat el 08 de febrer de 2010 a les 07:18
Dissabte al matí es va presentar a la cooperativa de la Vall d'en Bas, la collita d'oli verge de les cinc denominacions d'origen catalanes. El gerent de les cooperatives CEOLPE de Siurana, Daniel Altarriba, va explicar a LaGarrotxa.info que "aquest ha estat un bon any tant a nivell quantitatiu com qualitatiu". Altarriba va dir que s'han recollit 5.000.000 kg d'olives amb les que s'ha pogut envasar més d'un milió de litres. Segons el gerent de CEOLPE, aquesta bona collita és gràcies a les condicions meteorològiques de l'any passat. Malgrat aquesta bona collita, un 10% més que el 2008, Altarriba ha dit que això "no es notarà amb el preu".

A nivell de comarques gironines, per primera ocasió es podrà comprar oli amb denominació d'origen protegida Empordà. En concret, són tres cooperatives i diversos trulls particulars de l'Alt i el Baix Empordà i alguns pobles del Pla de l'Estany els que s'acullen en aquesta nova marca. Per poder presentar el producte sota aquesta D.O., cal que l'oli estigui produït amb olives Argudell, Coriball o Verdel.
El delegat dels Serveis Territorials d'Acció Rural a Girona, Josep Guix, va explicar que aquest any "s'ha premiat als productors que tenien unes bones olives" cosa que fa que aquests s'esforcin més per aconseguir un major preu de compra de les seves olives. De fet, el delegat d'Acció Rural també va confirmar que "la qualitat d'aquest any ha estat igual o superior que a la d'altres anys".

Guix també va dir que des del DARP es va encarregar un estudi en profunditat a l'IRTA que va recollir totes les millores que calia fer als trulls empordanesos, unes millores que, segons el delegat han servit per millorar la collita. En total, la D.O.P. Empordà disposa de 3.000 hectàrees d'oliveres.

LA RECOLLIDA S'AVANÇA
Els efectes del canvi climàtic també es fan notar en el sector oliver. Actualment, la collita es fa entre mitjans d'octubre i mitjans de desembre, entre quinze i vint dies abans que el que solia ser habitual.
Les noves tècniques de cultiu també faciliten que, si fins ara des de la plantació d'una olivera fins a recollir els primers fruits podien passar uns dotze anys, ara amb tres es pot començar a produir oli. Precisament, CEOLPE ha començat ja a treballar amb aquest nou estil de cultiu, que els permet produir més, però que també deixa en stand by quina serà la durada d'aquests arbres.

|Un moment de la presentació, dissabte al matí. Joan Guirado|