11
de gener
de
2018, 13:04
Actualitzat:
12
de gener,
9:10h
El grup local d'Olot-Garrotxa de Som Mobilitat, una cooperativa de consumidors i usuaris, amb el suport de l'Agrupació de Naturalistes i Ecologistes de la Garrotxa (ANEG), han posat en marxa un servei de cotxes elèctrics per compartir, el primer de les comarques gironines, tal com han explicat avui al Pla de la Mandra. El grup local es va constituir fa tres mesos, ja compta amb quinze usuaris, un vehicle elèctric (Renault Zoe) i un local de trobada al garatge Parc Nou, on ben aviat hi tindran un carregador ràpid. A la presentació hi han assistit Arnau Vilardell (del grup local de Mataró), Joan Naspleda i Sergi Batlle (del grup local d'Olot) i l'usuari Marc Muntanya
Aquest servei s'ofereix a empreses, entitats, administracions i particulars que prèviament s'han de fer socis –amb un sola quota única de 10 euros– i triar alguna de les opcions de pagament que es promouen, com ara una quota mensual (45 euros), una quota diària o comprar hores per avançat. El grup local d'Olot ja ha adquirit un vehicle i han iniciat una campanya d'apadrinament per adquirir-ne un altre.
Per llogar el cotxe elèctric cal accedir a una aplicació en línia des d'on es fa la reserva del dia i les hores amb qualsevol dispositiu mòbil. El vehicle, estacionat al garatge Parc Nou –punt actual de recollida i de retorn–, s'obre amb la mateixa aplicació mòbil i el preu inclou tots els serveis: aparcament, electricitat, assegurança (a tot risc), manteniment i neteja.
Els vehicles s'adquireixen amb els descomptes dels plans que promou el Ministeri espanyol d'Energia. Foto: Martí Albesa.
El grup local de Som Mobilitat Olot-Garrotxa és un col·lectiu obert constituït per treballar per la mobilitat sostenible a la comarca, des d’una òptica cooperativa i sense ànim de lucre. L'objectiu del grup local és treballar per ajudar a la comunitat garrotxina a fer el canvi d’hàbit en la seva mobilitat personal i col·lectiva, perquè la mobilitat esdevingui més compartida, més sostenible i més barata. Això significa, també, que la mobilitat esdevindrà més saludable, més ecològica, més optimitzada, més autosuficient, amb independència dels combustibles fòssils, entre d’altres efectes positius.
Agafant l'experiència d'altres grups locals que hi ha al territori, van decidir que la comarca era un bon indret per posar-ho en marxa. Segons Sergi Batlle, el 75% dels trajectes amb vehicle que es fan a la Garrotxa són per anar d'un municipi a l'altre de la comarca, amb què sembla evident que hi ha un potencial de clients interessats en el servei. Fins ara, el tipus desplaçaments solen ser puntuals per anar a fer encàrrecs o visites al metge, si bé també hi hauria l'opció de poder utilitzar-lo diàriament per anar a la feina i és per això caldria una flota més gran de vehicles.
Com funciona?
L'usuari pot triar diverses opcions de pagament. Des de quotes mensuals a partir de 50 euros, passant per una compra avançada d'hores o fins i tot l'apadrinament d'un vehicle. Un dels usuaris del servei, Marc Muntanya, ha explicat que n'està molt satisfet.Ell el fa servir per al seu obrador de formatges i un cop a la setmana el necessita per fer el trajecte d'Olot a Girona.
Amb una simple aplicació mòbil es pot llogar el cotxe i obrir-lo. Foto: Martí Albesa.
A Girona ja hi ha diferents punts de recàrrega de vehicles elèctrics. En el cas d'Olot, poden disposar del punt de càrrega que tenen a l'aparcament i estan negociant amb l'Ajuntament de la ciutat la instal·lació d'un nou punt de recàrrega.
El vehicle de què disposen a Olot permet fer uns 200 quilòmetres sense haver de carregar. Les bateries del vehicle es carreguen en mitja hora (en cas de punts de càrrega ràpida) o en vuit hores (punts de càrrega més lents).
Grups locals a diferents punts del territori
La cooperativa de consumidors i usuaris Som Mobilitat va néixer a Mataró el juny del 2016 amb 79 persones i actualment ja són 850. Compten amb diferents grups locals a diferents punts el territori com ara Amposta, El Bruc o recentment a Rubí, entre d'altres, i una flota de 9 vehicles. En els pròxims mesos preveuen incorporar cinc cotxes més. Un dels seus impulsors, Arnau Vilardell, subratlla que és precisament el món local el que pot contribuir a "canviar el model de mobilitat al territori". Han començat amb cotxes però no descarten incorporar bicicletes i motos més endavant.
Arnau Vilardell, del grup local de Mataró –on va néixer Som Mobilitat– ha estat present a l'acte. Foto: Martí Albesa.
Per als promotors d'aquesta iniciativa, els límits ambientals i les mateixes crisis sistèmiques que vivim en ple segle XXI (canvi climàtic, crisis sòcio-econòmica) han evidenciat que forçosament cal deixar enrere les dinàmiques de creixement il·limitat del segle passat i els anys anteriors, i entrar en una nova dinàmica de creixement sostenible, autosuficient, organitzat, i equilibrat, tant ambientalment, com socialment.
Vegeu les condicions i els preus d'aquesta iniciativa.
Documents