Ja fa cinc anys que a Olot va néixer una plataforma per defensar els interessos dels veïns de l'avinguda Sant Jordi davant el gran volum de trànsit que passa cada dia per davant de les seves cases. No és un vial ha aconseguit posar de manifest els perjudicis que pateixen els ciutadans que viuen a aquesta zona de la ciutat amb la falta d'una variant que traslladi el trànsit a fora la zona urbana. Però, després de cinc anys, l'associació no ha estat capaç d'aconseguir la majoria d'accions que ha proposat a l'Ajuntament i asseguren que això és cosa de la passivitat del consistori.
"Han canviat molt poques coses. L'única cosa fefaent és l'asfalt sonoreductor, per la resta hi ha un munt de peticions que hem fet i igual d'importants que estan encallades per les dificultats administratives", assegura Ramon Busquets, portaveu de la plataforma No és un vial, en declaracions a NacioGarrotxa.
La principal mesura que s'ha impulsat arran de les demandes dels veïns és l'asfaltatge periòdic de l'avinguda amb un asfalt sonoreductor. Des del 2019 ja s'ha asfaltat dues vegades la via amb una capa especial que redueix l'impacte sonor dels vehicles. La mesura, però, no depèn de l'Ajuntament i és la Generalitat qui la finança i la coordina.
En els últims cinc anys, el consistori ha eixamplat les voreres del pont el Consum, ha instal·lat dos radars a l'avinguda i ha fet una prova pilot d'una barrera verda en tram de la via que, finalment, va acabar en no res. Per als veïns tot això és insuficient, ja que les demandes han estat moltes més: "Ens diuen: 'Sí, sí, ja ho farem' i tot són bones paraules, però no hi ha cap acció. Falta sempre l'acció", diu Busquets.
Ni sensors, ni canvis de circulació, ni restriccions de camions
Entre el llistat de demandes veïnals hi ha la instal·lació d'un nou radar en sentit les Tries a la baixada del carrer Portbou o la reordenació d'alguns encreuaments per eliminar semàfors de l'avinguda i evitar que els vehicles hagin de parar-se sobretot en el tram entre el carrer Folch i Torres i Sant Cristòfor. Fa gairebé un any, el consistori es va comprometre a instal·lar també sensors per estudiar els possibles moviments geològics i afectacions que produïa el trànsit a les cases de la zona. La mesura, però, segueix a l'aire.
"Promeses i paraules, però com sempre agrairíem molt els fets. Hem notat molt amb l'asfalt sonoreductor, però s'ha d'estar a sobre per què el manteniment sigui el promès. L'Ajuntament hi posa tots els seus mitjans? Hi posa bona cara i les reunions són molt afables, però després ens trobem que les coses s'eternitzen i no passen", assegura el portaveu de la plataforma.
Els veïns alerten que l'asfalt sonoreductor instal·lat el novembre passat ja té alguns forats que provoquen sorolls al pas dels vehicles. "No hi ha cap novetat. Sempre és el mateix: anem afegint recordatoris i no passa res", diu Busquets. Entre els recordatoris, també hi ha la demanda de col·locar més senyals per alertar els conductors que circulen en un tram urbà o, directament, les restriccions del pas de camions per l'avinguda, una mesura que el 2020 el consistori ja va enterrar. El 2022, l'Ajuntament va modificar l'ordenança de circulació per prohibir el pas de vehicles de més de 7,5 tones, a excepció dels que tenen origen o destí Olot. Aquesta limitació, però, ja estava vigent al Túnel de Bracons des de la seva inauguració. El trànsit per a la C-37 no està permès a cap vehicle de més de 7,5 tones que no tingui destí o origen la Garrotxa o Osona.
Retards en el projecte constructiu de la variant d'Olot
A més de totes les demandes incompletes que No és un vial ha reclamat a l'Ajuntament, ara s'hi ha afegit un entrebanc més per als interessos dels veïns: el retard del projecte constructiu de la variant. Segons diverses fonts, el document executiu de la Variant d'Olot i les Preses que havia d'estar enllestit aquest estiu, no estarà a punt fins a finals d'aquest any o principis del que ve.
Per a la plataforma olotina, això és un nou capítol de les promeses incompletes que, segons ells, els hi ha fet l'administració. Després de cinc anys, els veïns veuen com, tot i fer evident una problemàtica greu, l'únic que no canvia són els 17.000 vehicles que cada dia passen per davant de casa seva, dels quals 1.700 són camions.