21
de desembre
de
2023, 08:00
Actualitzat:
18:21h
El projecte constructiu de la variant d'Olot i les Preses segueix als despatxos. Des de la primavera d'aquest any que el Departament i l'empresa responsable de la redacció (TYPSA) estan treballant colze a colze amb els Ajuntaments per aconseguir tancar el que seria l'últim pas administratiu i de planificació de la nova carretera.
En declaracions a NacióGarrotxa, el director general d'Infraestructures de Mobilitat, David Prat, ha explicat que el projecte avança: "Està anant força bé. Ens estem reunint molt amb els Ajuntaments perquè el que volem, més que córrer molt, és que tots els consistoris vegin totes les seves necessitats i neguits coberts i puguem fer el projecte al màxim gust de tothom. Creiem que estem fent una feina perquè tothom se senti seu el projecte".
Prat ha admès, però, que difícilment es compliran els primers terminis assenyalats en l'adjudicació del projecte constructiu que apuntaven a principis de 2024. "Volem fer un bon projecte i si hem d'allargar els terminis fins a l'estiu, doncs ho farem. Perquè és una obra molt important per al territori i que farem una vegada a la vida. Per tant, creiem que podem acabar-lo el 2024 i pensem que l'estiu podria ser una fita per intentar assolir-la, però el més important és que els tres ajuntaments i els veïns vegin que hem treballat el màxim possible", afirma Prat.
El traçat no serà molt diferent al que es va planificar als estudis informatius i d'impacte ambiental i seguirà el model 1+1 que ja s'assenyalava. Territori està seguint els marcs establerts a la declaració d'impacte ambiental publicada el 2022. Si no fos així, el Departament hauria de portar el projecte constructiu a exposició pública, un pas que, en principi, no està previst fer.
El Departament de Territori assegura que "és conscient" del territori on es construirà la variant. El defineixen com un àmbit amb "un valor paisatgístic incalculable". "Volem fer una integració paisatgística que sigui exemplar i que el projecte final sigui un exemple que puguem explicar sobre com fer una carretera en un entorn tan complicat com aquest", afirma Prat, qui també creu que el projecte constructiu està aconseguint captar les sensibilitats dels veïns i Ajuntaments i que serà un document "compatible" amb tots els municipis i el territori on es construirà.
El projecte constructiu de la variant d'Olot i les Preses es va adjudicar a l'empresa TYPSA el juliol de 2022 per més d'un milió d'euros. Llavors, els terminis per l'entrega del document eren de dotze mesos i se situaven el juliol del 2023. Es va posar fil a l'agulla a la redacció, però la sortida de Junts del Govern va provocar canvis en la direcció de Territori, la qual va quedar en mans d'ERC. El febrer de 2023el projecte es va congelar a l'espera de resoldre les al·legacions de l'estudi informatiu i d'impacte ambiental, un pas que calia fer i que l'anterior Departament no havia completat. Això va provocar que els terminis s'allarguessin fins a principis de 2024. Un cop resoltes les al·legacions, a la primavera d'aquest any, es va reactivar la redacció. Tot plegat ha fet que ara, Territori miri més l'estiu que els primers mesos de l'any que ve.
En declaracions a NacióGarrotxa, el director general d'Infraestructures de Mobilitat, David Prat, ha explicat que el projecte avança: "Està anant força bé. Ens estem reunint molt amb els Ajuntaments perquè el que volem, més que córrer molt, és que tots els consistoris vegin totes les seves necessitats i neguits coberts i puguem fer el projecte al màxim gust de tothom. Creiem que estem fent una feina perquè tothom se senti seu el projecte".
Prat ha admès, però, que difícilment es compliran els primers terminis assenyalats en l'adjudicació del projecte constructiu que apuntaven a principis de 2024. "Volem fer un bon projecte i si hem d'allargar els terminis fins a l'estiu, doncs ho farem. Perquè és una obra molt important per al territori i que farem una vegada a la vida. Per tant, creiem que podem acabar-lo el 2024 i pensem que l'estiu podria ser una fita per intentar assolir-la, però el més important és que els tres ajuntaments i els veïns vegin que hem treballat el màxim possible", afirma Prat.
El traçat, ja decidit
Segons el director general d'Infraestructures, la fase més important del projecte constructiu ja està lligada. Es tracta del traçat, "la columna vertebral" que ja va quedar dibuixada als estudis informatius i que ara s'ha detallat amb els tres consistoris (Olot, Vall d'en Bas i les Preses). "Hem fet aquesta primera part del traçat que crec que la tenim bastant lligada. Ja sabem exactament per on passarà la carretera i com s'integrarà a la Vall d'en Bas i les Preses. Per poder redactar un projecte, el més important és tenir clar el traçat perquè si no, no pots avançar en res més. Tota la part més tècnica, amb la qual pots anar més ràpid, ve un cop definit el traçat, que és el que porta més temps", diu Prat.El traçat no serà molt diferent al que es va planificar als estudis informatius i d'impacte ambiental i seguirà el model 1+1 que ja s'assenyalava. Territori està seguint els marcs establerts a la declaració d'impacte ambiental publicada el 2022. Si no fos així, el Departament hauria de portar el projecte constructiu a exposició pública, un pas que, en principi, no està previst fer.
David Prat, director general d'Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori Foto: ACN
"Estem fent un treball molt fi, de cirurgia fina"
Ara la redacció del projecte constructiu se centrarà en els apartats més tècnics com els estudis geotècnics, hidrològics o els càlculs d'alçades, de pots o túnels, entre altres. Els pròxims mesos també s'acabarà de treballar la integració paisatgística de la infraestructura, una part molt important del projecte per Territori. "Estem fent un treball molt fi, de cirurgia fina, perquè som molt conscients que aquest projecte, o el fem molt ben integrat amb aquest entorn tan especial, o no el farem", diu el director general.El Departament de Territori assegura que "és conscient" del territori on es construirà la variant. El defineixen com un àmbit amb "un valor paisatgístic incalculable". "Volem fer una integració paisatgística que sigui exemplar i que el projecte final sigui un exemple que puguem explicar sobre com fer una carretera en un entorn tan complicat com aquest", afirma Prat, qui també creu que el projecte constructiu està aconseguint captar les sensibilitats dels veïns i Ajuntaments i que serà un document "compatible" amb tots els municipis i el territori on es construirà.
El projecte constructiu de la variant d'Olot i les Preses es va adjudicar a l'empresa TYPSA el juliol de 2022 per més d'un milió d'euros. Llavors, els terminis per l'entrega del document eren de dotze mesos i se situaven el juliol del 2023. Es va posar fil a l'agulla a la redacció, però la sortida de Junts del Govern va provocar canvis en la direcció de Territori, la qual va quedar en mans d'ERC. El febrer de 2023el projecte es va congelar a l'espera de resoldre les al·legacions de l'estudi informatiu i d'impacte ambiental, un pas que calia fer i que l'anterior Departament no havia completat. Això va provocar que els terminis s'allarguessin fins a principis de 2024. Un cop resoltes les al·legacions, a la primavera d'aquest any, es va reactivar la redacció. Tot plegat ha fet que ara, Territori miri més l'estiu que els primers mesos de l'any que ve.