El director general de la concessionària, Eusebio Corregel, ha ressaltat també que els costos per transportar les mercaderies sobre rails són fins a cinc vegades inferiors que no pas si s'opta pel camió. Es calcula que, de mitjana, els trens de mercaderies que passin pel túnel transfronterer del Pertús pagaran un peatge de 550 euros de mitjana.
Les obres de l'alta velocitat al tram transfronterer del TGV avancen a bon ritme i, en les properes setmanes, ja es començaràa tirar via a la boca sud del túnel del Pertús. La concessionària encarregada d'executar els treballs calcula que, entre finals de novembre i principis de desembre, els primers trens en proves ja podran començar a circular pel tram que s'estén entre els Hostalets de Llers (Alt Empordà) i Perpinyà(Catalunya del Nord).
A més de reduir distàncies i temps pel que fa al trànsit de passatgers, TP Ferro sempre ha ressaltat que la nova via seràun revulsiu també per a les mercaderies. De fet, segons ha dit aquest mateix dimecres Corregel, es calcula que els costos del transport de càrregues per carretera són 'cinc vegades superiors' que si s'escull el tren.
Un cop entri en servei el tram internacional –de 44,4 quilòmetres- i hi comencin a circular els combois, el cànon mitjàde peatge que la concessionària cobraràper tren de mercaderies seràde 550 euros. A diferència dels trens de passatgers, les tarifes que s'aplicaran només dependran del tipus de càrrega que portin els combois, i no de la hora per la qual circulin pel tram internacional.
TP Ferro ha establert tres tipus de categories a l'hora de determinar aquest tipus de tarifes: per a trens de mercaderies convencionals, per a trens de transport d'automòbils, i per a trens de transport combinat. El director general de TP Ferro ha tret xifres aquest dimecres i ha avançat que, 'sense exagerar', la lÃÂnia 'pot substituir entre 7.000 i 8.000 camions diaris' dels que actualment creuen la frontera.
Sense parlar d'indemnitzacions
Eusebio Corregel ha evitat en tot moment parlar de les compensacions a les quals hauria de fer front l'Estat espanyol en cas que el febrer del 2009 –moment en què s'entregui l'obra- no circulin combois pel tram internacional. 'No faré cap comentari al respecte', ha indicat el director general. Corregel també ha explicat que correspon a l'Estat 'expressar les mesures que decideixi per resoldre la situació'.
El director general de TP Ferro també ha recordat diverses passes fetes en aquest sentit, com el tercer carril entre Riudellots de la Selva i Vilamalla –exclusiu per a mercaderies-, o la variant de Figueres. 'La informació que tenim, de moment, és que el Ministeri de Foment manté la data de finals del 2009 i principis del 2010 perquè puguin circular trens per aquest tram', ha precisat Corregel.
El director general de TP Ferro ha afegit també que tant Renfe com la SNCF (Societé Nationale des Camins de Fer) 's'estan coordinant' perquè pel tram internacional hi puguin circular tant passatgers com mercaderies.