A les comarques gironines hi ha uns 3.000 alumnes superdotats, amb altes capacitats o amb talents però només han detectat oficialment 17 casos durant l'últim curs escolar. Aquesta tendència també es dóna al conjunt del país on es calcula que hi ha uns 30.000 alumnes amb aquestes característiques però només n'han detectat 71. A més, el percentatge de detecció va pitjor perquè mentre el nombre d'alumnes va en augment any rere any, cada vegada s'han detectat menys casos en els darrers cursos. L'Observatori de la Superdotació i els Talents reclama eines per a trobar aquests casos i saber com desenvolupar currículums adaptats a les seves necessitats.
Invisibles i, a la pràctica, amb una detecció zero. L'Observatori de la Superdatoció i els Talents ha detectat que en el sistema educatiu actual els alumnes amb talents potencials o els superdotats passen desapercebuts i no es fa res per adaptar els continguts dels cursos a les seves necessitats. Calculen que un 5% dels alumnes d'entre 3 i 12 anys que estan estudiant actualment tenen altes capacitats per a desenvolupar però l'índex de detecció és de dos per cada 10.000.
'En comptes d'anar a millor, es va a pitjor', ha afirmat el director de l'Observatori, el doctor Àngel Guirado que afirma que cada vegada es detecten menys casos. El nombre d'alumnes creix any rere any i, per tant, s'haurien de torbar més casos d'alumnes d'aquestes característiques però el resultat és a la inversa i cada any es detecten menys alumnes. A la demarcació fa tres anys van detectar 21 alumnes amb talents o superdotats, fa dos anys en van ser dinou i el darrer curs el nombre ha baixat a disset.
Per aquest motiu, Àngel Guirado reclama a l'administració que tiri endavant un protocol de detecció per evitar que aquests alumnes passin desapercebuts, no tinguin una educació adaptada a les seves necessitats i s'acabi perdent el potencial que tenen. Actualment, l'única mesura que utilitzen quan troben un alumne superdotat és avançar-lo de curs o reforçar amb material extra o classes extraescolar la seva educació. 'Moltes vegades va a càrrec dels pares, és car i no tenen ajuda', ha explicat Guirado que també creu que caldria trobar una línia de subvencions per a aquestes situacions.
Aquesta tendència a cada vegada detectar menys casos també és la constant al conjunt del país. A Catalunya es van detectar 98 casos durant el curs 2005-2006 i han baixat fins els 71 en el darrer curs. 'No és que n'hi hagi menys, és que no es detecten', ha assegurat Guirado.
Formar als professors perquè puguin percebre els indicis que mostren que un alumne és superdotat o té algun talent és una altra via que l'Observatori considera que cal explorar. Àngel Guirado ha afirmat que cal trencar amb tòpics i deixar de pensar que els alumnes superdotats són els que tenen un currículum acadèmic excel·lent i destaquen per la maduresa i l'estabilitat emocional. 'En molts casos no és així, són alumnes que fan les coses més bé i més ràpid que la resta de companys, però no vol dir que siguin sempre excel·lents', ha matisat el director de l'Observatori.
La meitat no són superdotats
El director de l'Observatori de la Superdotació i els Talents també ha explicat que cada vegada hi ha més pares que estan atents a l'evolució acadèmica i de coneixements dels seus fills per detectar possibles casos de nens supetdotats o amb algun talent. Llavors, s'adrecen a professionals per saber si ho són o no. 'La meitat de les vegades no són superdotats', ha explicat Àngel Guirado. En els casos que ho són, molts pares decideixen no avançar el seu fill de curs, mantenir-lo amb la resta dels companys i utilitzar material extra o classes extraescolars per a que puguin desenvolupar el seu potencial.