Marina Miralles guanya el Premi de poesia Màrius Torres

Josep Maria Sala-Valldaura, el Josep Vallverdú d’assaig

  • Marina Miralles i Josep Maria Sala-Valldaura -
Publicat el 18 de novembre de 2022 a les 18:16
Actualitzat el 18 de novembre de 2022 a les 18:19
La granollerina Marina Miralles ha guanyat el 27è Premi de poesia Màrius Torres. Ho ha fet amb “Llavors”, que versa sobre el pas del temps, "amb una primera part més fosca i una segona més esperançadora i que juga amb la doble lectura fonètica del títol, com a adverbi temporal i com a substantiu", explica l'autora.

Per la seva banda, Josep Maria Sala-Valldaura (Gironella, 1947) ha guanyat el 39è Premi d'assaig Josep Vallverdú amb “La serp i la poma: al voltant del llenguatge poètic”, una obra sobre la poesia "amb dos tipus d'argumentació, la lògica i l'analògica, que es van alternant", explica l'autor. 

Els guanyadors s'han anunciat aquest divendres al Saló de Sessions de la Paeria i els premis es lliuraran aquest vespre a la Seu Vella de Lleida.

Els dos guanyadors són filòlegs. Sala-Valldaura és doctor en filologia per la Universitat de Barcelona (UB), ha estat catedràtic de Literatura espanyola moderna i contemporània a la Universitat de Lleida (UdL) i ha guanyat diversos premis de poesia, narrativa i d'assaig com el Serra d'Or. Miralles Mestre és graduada en filologia catalana per la UB i té un postgrau d'assessorament lingüístic i serveis editorials, professió a la qual es dedica actualment. A més de poesia, també ha publicat novel·la, assaig i un conte i a més és pianista i compositora.

Sala-Valldaura ha explicat que al llibre es van alternant dos tipus d'argumentacions. Per una banda, "s'explica la poesia com si entressis en una mina i veiessis la galeria de la poesia i els seus materials i aprofitessis per parlar de la seva qualitat i riquesa" i d'una altra "es destria el coneixement poètic respecte el coneixement filosòfic i el coneixement científic".

Miralles Mestre ha explicat que el poemari versa sobre el pas del temps, amb una primera part més centrada en la por a fer-se gran i la pèrdua i una segona de lluita, d'avançar, d'arrels, que es pot llegir també en clau política perquè el va escriure arran de l'1 octubre de 2017 i sobretot de la sentència del procés del 2019. "Va ser una temporada que va remoure molt i em va portar a escriure molt. I molts poemes són fruit d'aquesta època", confessa.