El Museu de Granollers presenta la mostra "Qui no anuncia no ven! Els artistes catalans i la publicitat (1888-1929)" del 10 de novembre al 10 de desembre de 2006. L'exposició és una producció de l'Obra Social Caixa Sabadell i mostra els anuncis publicitaris creats per més de cinquanta artistes catalans al tombant del segle XIX al XX. Es pot visitar de dimarts a dissabte de 17'30 a 20.30 hores, dissabtes, diumenges i festius de 18 a 21 h,. i els diumenges també d'11'30 a 13'30 hores.
La mostra es basa en el llibre de Ricard Mas Peinado Els artistes catalans i la publicitat (1888-1929), publicat per Parsifal Edicions amb el suport de l'Obra Social Caixa Sabadell. Reuneix els anuncis gràfics creats per 54 artistes catalans al llarg de quatre dècades que abracen el pas del segle XIX al XX.
Publicitat que és art
"Qui no anuncia no ven!" era el reclam predilecte per omplir els buits entre anuncis en les revistes i diaris en català. Sota aquesta consigna, tota una generació d'artistes van adaptar el seu art als gustos més immediats de la societat del seu temps, però desenvolupant uns nous paràmetres artístics de validesa universal que encara avui formen part del nostre imaginari collectiu.
Entre els artistes més reconeguts per la seva obra personal destaquen Junceda, Opisso, Apelles Mestres, Lola Anglada, Castanys, Casas, Utrillo, Torres García, Picasso i Dalí. Però al costat d'aquests noms més familiars, l'exposició reivindica l'obra i la memòria de tants altres artistes que van ser decisius a l'hora de configurar l'art d'aquella època i que corren el risc de passar desapercebuts.
Tècnica i iconografia
Tant l'exposició com el llibre constitueixen un acurat i extens estudi que recopila els millors anuncis en el període comprès entre les dues exposicions universals de Barcelona, de 1888 i 1929. És el moment en què s'introdueix massivament el gravat a la línia, popularment conegut com a ploma, desplaçant la propaganda només tipogràfica. La nova tècnica permetia grans tiratges de dibuixos per a premsa diària, revistes, programes i fulls volants de no gaire qualitat però de gran difusió a un cost raonable.
Aleshores tota una jove generació d'artistes i ninotaires va crear una nova iconografia per als anuncis que ara ens parla de la intrahistòria de Catalunya, amb l'evolució industrial, social i de la moda, amb un paper de la dona força diferent a l'actual i amb preocupacions com les malalties, l'alta mortaldat infantil i coses tan senzilles com un oli d'oliva, un xampany, un perfum, un anís o un rajol decoratiu.

ARA A PORTADA
Publicat el 14 de novembre de 2006 a les 13:22
Et pot interessar
-
Cultura La revetlla de Sant Joan 2025 a Granollers: tota la informació
-
Cultura La docent i escriptora de Cardedeu Aida Sunyol guanya el 45è Premi BBVA de literatura
-
Cultura Alumnat de l’institut Cumella i de l’Escola Pia de Caldes empaten a la 3a edició de la Lliga de Debat
-
Cultura El 16 i 17 de maig Granollers serà l’escenari de la 4a edició del festival Límbic
-
Cultura Què fer aquest cap de setmana a Granollers: 10 i 11 de maig
-
Cultura El 14è Cicle de Jazz de L’Ametlla del Vallès aposta presentacions de nous treballs