Què fa una nena de nou anys de manera sensual a les revistes de moda?

Sexisme, oci i educació, un debat sobre valors que és viu al carrer

Publicat el 04 de desembre de 2014 a les 14:15

Kristina Pimenova, "la nena més bonica del món" amb 9 anys. Foto: Facebook

 

Aquesta setmana corren per les xarxes socials imatges i comentaris sobre una nena russa de 9 anys, Kristina Pimenova, que ha estat qualificada com "la nena més bonica del món". La nena, de la qual ja s'espera que sigui una futura 'top model', ha treballat per marques de moda com Roberto Cavali, Armani, Dolce & Gabbana, Benetton i Vogue. Amb només tres anys, la seva mare la va apuntar en una agència de models i li administra els comptes de Facebook, Twitter i Instagram, que compten amb milers de seguidors. Fora de les passarel·les, els mitjans de comunicació i els anuncis publicitaris existeix un problema social que aixeca polèmica i preocupa a pares i educadors: la sexualització infantil. Un debat que és viu i que, a Granollers, ja ha vist com sorgia la plataforma 'Tanquem Princelandia' amb l'objectiu de conscienciar pares i nens, i també per fer que la societat es replantegi algunes coses.

La qüestió, però, arriba més enllà del cas de Kristina Pimenova. Maquillatge, talons, manicura i joies ja han fet que un bon grapat d'altres anuncis del món de la moda hagin presentat les nenes com a adultes. Per exemple, l'edició francesa de la revista Vogue va publicar l'any 2011 un reportatge en el que apareixien fotografies de nenes vestides d'adultes i amb postures sensuals. Després de la polèmica i de l'allau de crítiques, la revista va decidir no contractar models menors de 16 anys. 

Normalment són els pares de les nenes que fomenten aquests estereotips, apuntant-les a agències de models, càstings o concursos de bellesa en una edat en la que encara són massa petites per prendre les seves pròpies decisions. I això és un dels motius que han fet possible la mobilització per tancar el centre d'oci per a nenes 'Princelandia' de Granollers, un salo de bellesa infantil que ha estat acusat de fomentar el sexisme. 

 


Els riscos i les prevencions de la sexualització precoç 

Diversos sociòlegs i estudis han confirmat que aquest patró de sexualització de les nenes en mitjans de comunicació i en publicitat té conseqüències greus en el creixement dels infants. Han constatat que la ment no està preparada per fer aquest salt precipitat a la vida adulta i que les nenes no són conscients de les "passions" que provoquen. Això pot ser perillós per l'augment del consum de pornografia infantil en la societat actual. 

D'altra banda, aquesta sexualització també influeix negativament en la salut de les nenes. Els experts han relacionat aquest problema amb l'aparició de trastorns en la conducta alimentària durant l'adolescència i joves acomplexades. Però també pot provocar trastorns psíquics en els que les nenes es converteixen en dones fràgils que s'infravaloren socialment, ja que destinen més temps a cultivar la seva imatge i menys en desenvolupar altres capacitats o aficions. 

El paper més important per evitar aquestes conductes el tenen la família i l'escola. Els pares han d'educar les seves filles reflexionant sobre els anuncis i els programes que veuen i parlant sobre el cos i la sexualitat. És massa d'hora per ser una 'top model' amb nou anys? Això també depèn de l'exemple que donen els pares. 
 

La revista 'Vogue' va mostrar en un reportatge la infància d'una manera sensual. Foto: Vogue França