L'autobús autònom ja circula sense conductor al centre de Barcelona

La prova realitzada pel grup Renault vol demostrar que la tecnologia per als vehicles elèctrics autònoms "està madura"

L'autobús autonòm ja ha començat a circular sense conductor
L'autobús autonòm ja ha començat a circular sense conductor | Lluís Sibils / ACN
Redacció
11 de març de 2025, 16:45
Actualitzat: 16:46h

Després d'un mes d'espera, aquesta setmana ha començat a circular al centre de Barcelona un autobús sense conductor. El vehicle autònom, impulsat per Renault i la companyia WeRide, havia d'estar a punt pel Mobile, però no hi va arribar a temps per rebre l'autorització municipal.

El vehicle 100% elèctric, que disposa de sensors que li permet visualitzar els obstacles en els 360 graus a la rodona, és un prototip de fins a vuit places que circula de baixada pel passeig de Gràcia, Gran Via de les Corts Catalanes, puja per Rambla Catalunya i torna pel carrer Rosselló. El director d'Open Innovation del Grup Renault, Vicente Mirandés, ha explicat que "l'objectiu fonamental és demostrar que la tecnologia està madura" perquè aquests vehicles puguin circular en entorns "molt complexes" com aquestes quatre vies, on les interaccions amb altres vehicles amb busos urbans, bicicletes, motocicletes i vianants són constants.

Una setmana de viatges gratuïts

Les proves pel centre de Barcelona van començar aquest dilluns i els ciutadans podran pujar al vehicle gratuïtament fins divendres. Durant el recorregut circular, el vehicle arrenca al Passeig de Gràcia, entre els carrers Mallorca i València, i fa tres parades més fins a tornar al punt d'inici. En aquest cas, el prototip disposa d'un màxim de vuit places però la idea de Renault en un futur és oferir vehicles amb capacitat d'entre 10 i 20 viatgers.

El director d'Open Innovation del Grup Renault, Vicente Mirandés, ha assenyalat que aquests minibusos autònoms i elèctrics suposen un avantatge a nivell de cost d'adquisició i explotació. En aquest sentit, ha detallat que són més barats que un bus elèctric i que no és necessari un conductor, que, segons ha dit, suposen dues terceres parts del cost d'explotació del servei, ja que cal tenir en compte la contractació, la formació i el manteniment de la plantilla.

L'alcalde Jaume Collboni a bord de l'autobús autònom
L'alcalde Jaume Collboni a bord de l'autobús autònomACN

El mateix model de minibús autònom de Barcelona ja ha funcionat en ciutats de la Xina, els Estats Units i els Emirats Àrabs, mentre que el maig passat va aterrar a Europa oferint un servei de llançadora entre els pàrquings i la pista central de Roland Garros, a París.