“El mercat del vehicle elèctric a Catalunya està estancat”. Amb aquest diagnòstic, el president Salvador Illa ha anunciat aquest dilluns al matí un pla d'impuls per al període 2025-2030 amb el qual pretén mobilitzar 1.400 milions d'euros. L'objectiu és augmentar la quota de matriculació de vehicles electrificats de l'actual 14% al 40%. Per fer-ho, es preveuen crèdits favorables per a autònoms i empreses així com desplegar una xarxa pública de punts de recàrrega que arribi a tots els racons del país. "Per descarbonitzar el sector de la mobilitat, la solució es diu vehicle elèctric. No hi ha marxa enrere", ha assegurat el president de la Generalitat en un acte amb la presència dels consellers de Presidència, Albert Dalmau, d'Economia, Alícia Romero, d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper i de representants de la indústria com el conseller delegat de Seat i Cupra, Wayne Griffiths.
Ajudes als particulars pendents de concretar
Actualment, només un 14,3% dels vehicles que es matriculen són elèctrics o híbrids endollables (i tot just representen poc més de l'1% del parc de vehicles). L'objectiu d'Europa per al 2030 és arribar al 40% a finals de dècada, un fet que obliga Catalunya a posar-se les piles, en un context on el transport representa el 32% de les emissions de CO2.
El preu, la infraestructura i l'autonomia són els tres elements que la ciutadania argumenta per no apostar per vehicles lliures d'emissions. L'executiu pretén que el pla ha de ser un "punt d'inflexió" per aconseguir que, en paraules de Salvador Illa, el vehicle elèctric "no sigui un luxe per uns pocs sinó una eina per la majoria". En aquest sentit, el secretari general del Departament d'Empresa i Competitivitat, Jaume Baró, considera que calen estímuls econòmics, però també treballar molt bé en l'experiència de l'usuari. “Recarregar ha de ser tan fàcil com anar a un caixer o una benzinera convencional”, assenyala.
El pla d'impuls del vehicle elèctric 2025-2030, que el Govern aprovarà aquest dimarts, preveu mobilitzar 1.400 milions d'euros entre aportacions públiques -no només de la Generalitat- i privades. Es preveuen dues línies de crèdits amb els tipus d'interès bonificat i per imports de fins a 60.000 euros: 200 milions per a autònoms i microempreses així com 240 milions més per a flotes d'empreses.
I per als particulars? L'executiu de Salvador Illaencara no ho concreta i els responsables del Departament d'Empresa admeten que tot depèn de si es desencallen els ajuts de l'Estat. Més enllà d'això, es pretén reduir el termini de pagament de les subvencions, ja que actualment es tarda un any i mig. L'Institut Català de l'Energia ha ampliat la plantilla amb 65 persones i també es compta amb dues empreses com a col·laboradores.
Una xarxa pública amb almenys 9.000 punts de recàrrega
A Catalunya actualment hi ha uns 9.000 punts de recàrrega de vehicles elèctrics. Si es tenen en compte els objectius europeus, el 2030 caldria multiplicar-los per cinc per arribar a 45.000. Per fer-ho possible, la Generalitat preveu estímuls per als operadors privats, però sobretot facilitar-ne la tramitació. En aquest sentit, algunes de les empreses denuncien que tarden quatre setmanes en instal·lar-los i més d'un any a legalitzar-los.
Amb els punts de recàrrega, com passa amb els caixers automàtics o la fibra òptica, hi ha el risc que les comarques menys poblades quedin sense cobertura. Per evitar-ho, el Govern planteja una xarxa pública que gestionarà L'Energètica. “No podem acceptar que hi hagi territoris de Catalunya sense carregadors”, explica el seu director general Daniel Pérez.
A l'espera d'estudiar-ne la quantitat i les possibles ubicacions, l'empresa pública començarà amb dues fases per les quals preveu invertir 150 milions d'euros. Un total de 5.000 punts de càrrega lenta per a cobrir la flota de la Generalitat -que en quatre anys es pretén electrificar del 20 al 90%- i 4.000 més de càrrega semiràpida en edificis públics com universitats, hospitals o la mateixa TV3. Finalment, també s'estudiarà la instal·lació de punts de recàrrega ultraràpids per electrificar el màxim de línies de busos interurbans, en el context de renovació de les concessions que s'esgoten el 2028.
Tots els punts de càrrega comptaran amb una senyalització unificada i es podrà pagar amb targeta de crèdit o qualsevol de les aplicacions dels altres operadors, per facilitar-ne el màxim l'ús.
El pla d'impuls del vehicle elèctric 2025-2030, que el consell executiu aprovarà aquest dimarts, compta amb sis objectius estratègics, cinc eixos d'actuació i vint mesures. Malgrat que algunes encara estan pendents de concretar, aquestes són les principals que es coneixen fins ara.
- Arribar al 40% anual de matriculacions de vehicles electrificats.
- Matricular fins al 2030 un total de 120.000 nous cotxes elèctrics i 30.000 híbrids endollables així com 30.000 motos lliures d'emissions
- Passar del 20 al 90% dels vehicles electrificats a la flota de la Generalitat.
- Passar de 9.000 a 45.000 punts de recàrrega d'accés públic a Catalunya.
- Crear una xarxa pública de punts de recàrrega, gestionada per L'Energètica, amb un mínim de 9.000 punts i una inversió d'uns 150 milions d'euros.
- Línia de crèdits bonificats en col·laboració amb l'ICF per a autònoms i microempreses (200 milions d'euros).
- Línia de crèdits bonificats en col·laboració amb l'ICF per a flotes d'empresa (240 milions d'euros).
- Reducció dels tràmits per instal·lar punts de recàrrega i cobrar els ajuts.
- Captar noves inversions tant en la producció de vehicles electrificats com en bateries.