Barcelona continua ampliant la xarxa de carrils bici, però no preveu grans actuacions per als dos pròxims anys. Concretament, les noves infraestructures sumaran 12 quilòmetres fins al 2027, dels quals sis correspondran a l'accés a Montjuïc. En canvi, deixa per al següent mandat la reclamada actuació a la plaça Catalunya, un dels punts més difícils per circular en bicicleta a la capital catalana. La primera tinent d'alcalde Laia Bonet ho justifica per no fer unes obres prèvies a la reurbanització de l'entorn.
Arribar al 5,7% de desplaçaments
Actualment, només el 3,8% dels desplaçaments que es realitzen a la ciutat de Barcelona es fan amb bicicleta o patinets elèctrics. El pla de mobilitat urbana, encara en tramitació, preveu augmentar la quota fins al 5,7% per al 2030 (de 318.000 a 528.000 per dia). “Més infraestructura suposa major ús i un transport més sostenible”, assegura Laia Bonet.
Per avançar cap a aquest objectiu, l'Ajuntament de Barcelona preveu tres tipus d'actuacions. Per una banda, la creació de nous carrils bici -malgrat que el RACC insisteix que no se n'hauria de fer ni un més-, més connexions entre els existents així com continuar el procés de baixar de la vorera a la calçada infraestructura existent. Fins al 2027, es preveuen 12,4 de nous i la millora de 8,1 km. En el conjunt del mandat, segons els representants municipals, s'acabarà actuant en un total de 42 quilòmetres.
L'Ajuntament de Barcelona defensa que la xarxa de Barcelona -que suma 268 quilòmetres de carrils bici i fins a 1.150 quilòmetres si s'hi inclouen carrers 30 i altres infraestructures ciclables “és una de les més importants de l'Estat. Aquestes són les principals dades:
- Actualment, 268 quilòmetres de carrils bicis.
- 15,4 km nous des d'inici de mandat i 12,4 fins al 2027.
- Principal actuació: 6,6 km del nou carril bici de Montjuïc.
- Millores -bàsicament baixar a la calçada- de 5,3 km des d'inici de mandat i 8,1 fins al 2027.
- Objectiu arribar al 5,7% de quota l'any 2030, de 318.000 a 528.000 desplaçaments diaris.
Plaça Catalunya, a partir del 2027
Una de les grans reivindicacions de les entitats ciclistes és la plaça Catalunya. En aquest sentit, el projecte es va incloure en els pressupostos participatius del 2021, però l'Ajuntament de Barcelona no l'executarà fins al pròxim mandat. Això sí, Laia Bonet ha anunciat que s'aprofitarà aquest temps per avançar en la redacció del projecte tant en aquest cas com en la denominada ronda del Port, la connexió entre la Zona Franca i Drassanes.
Des del consistori es defensa que és una actuació complexa i que està condicionada per les actuals obres a la Rambla i les que després es faran a la mateixa plaça. “Si ho féssim ara, ens obligaria a tornar-hi a actuar al cap de dos anys”, assenyala la primera tinent d'alcalde, que també descarta qualsevol mena d'actuació provisional.
Montjuïc, ara sí
Quan el Barça va anunciar que “s'exiliava” a Montjuïc per les obres del Camp Nou es va assegurar que hi hauria un carril bici per accedir-hi. Tanmateix, quan el club blaugrana compta els partits per deixar l'Estadi Lluís Companys, l'obra encara no s'ha executat.
Precisament, la connexió ciclista de Montjuïc és la principal actuació prevista per a la segona part del mandat amb un eix bidireccional de 6,6 quilòmetres entre la Font Màgica i el Poble-sec. Andreu Gomila, director de serveis de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, justifica el retard per la necessitat de “replantejar un projecte redactat abans de la intenció del Barça de jugar a Montjuïc”.
Una altra de les noves obres, per cert, es farà a la Travessera de les Corts. Un total de 760 metres entre Gran Via de Carles III i Aristides Maillol per facilitar l'accés precisament al nou Camp Nou.
Entre les actuacions de baixada de carrils a la calçada destaca l'avinguda Meridiana entre Felip II i Fabra i Puig -en una nova fase de reurbanització d'aquesta artèria-, a la Diagonal entre les Glòries i el Fòrum -seguint el que s'ha fet entre Glòries i Verdaguer- i al tram que mancava al carrer Marina, entre Ausiàs Marc i Diputació.