El RACC vol aturar l'expansió dels carrils bici a Barcelona. El lobby automobilístic considera l'actual infraestructura segregada per a bicicletes suficient i considera que és temps que "s'omplin", malgrat que des de les entitats de promoció de la mobilitat activa s'adverteix que l'actual xarxa és "insuficient, desconnectada i amb grans buits en punts clau com les places Catalunya i Espanya".
Les dades del RACC per justificar limitar la bici
Com justifica el RACC donar per acabada la xarxa de carrils bici a Barcelona? Ho fa a través de les dades del seu propi baròmetre sobre mobilitat ciclista a la ciutat i els seus accessos. Els càlculs del club automobilístic és que, de l'espai de circulació, el 16% es destina a infraestructura ciclista segregada mentre que els usuaris que l'utilitzen representen un 8%.
Davant d'això, Cristian Bardají, director de Mobilitat del RACC, afirma que el que cal és que els carrils que ja existeixen "s'omplin" però no portar una estratègia de construcció de nous carrils. Des d'aquest lobby, en canvi, no es qüestiona que la mobilitat privada ocupi la major part de l'espai públic malgrat que la mobilitat activa -especialment caminar- sigui la manera majoritària de desplaçar-se a la ciutat.
El baròmetre també constata que 6 de cada 10 ciclistes creuen que haurien de ser tractats amb "flexibilitat" davant d'infraccions i amb la mateixa tolerància que els vianants, i no amb la "rigidesa" aplicada a cotxes i motocicletes. Es dona la circumstància que experts en mobilitat apunten precisament que la tolerància amb la moto -en aparcament o circulació als carris busos- expliquen l'èxit inèdit que tenen a Barcelona.
Els ciclistes no poden fer els recorreguts de manera segura
La posició del RACC de no fer més carrils bici segregats contrasta amb una altra dada que recull el mateix baròmetre, que és que només el 9% dels enquestats considera que pot fer tot el recorregut habitual en xarxa pedalable, ja siguin carrils bici, zones 30 o altres espais específics per circular. Així, la immensa majoria dels usuaris no pot fer tot el trajecte de manera segura i, en algun punt, han de canviar circular per la calçada, baixar de la bici o desplaçar-se per voreres estretes.
De fet, més de la meitat dels ciclistes, un 57%, se segueix sentint vulnerable i els modes que els fan sentir més insegurs són els vehicles de mobilitat personal (VMP), el bus, la furgoneta o el camió mentre maniobren o els cotxes. En global, els usuaris de la bicicleta valoren amb un 6,2 sobre 10 de mitjana l'experiència d'anar amb bici per la ciutat.
Els aspectes que més insatisfacció provoquen als ciclistes són el disseny de carrils en cruïlles i rotondes, els carrils segregats a la calçada que topen amb aparcaments i contenidors i els carrils bici bidireccionals. També destaca que estan en contra de compartir carril bici amb autobusos.
Des del RACC proposen consolidar la qualitat de la xarxa existent resolent punts conflictius com "cruïlles, rotondes, girs sense visió o girs amb vehicles pesants". També són partidaris de repintar la senyalització o delimitar l'espai i auditar periòdicament carrils bici per detectar possibles perills.
Resposta de l'Ajuntament de Barcelona: es continuaran fent carrils bici
La primera tinenta d'alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha respost aquest dijous al RACC que la ciutat continuarà "millorant la xarxa" de carrils bici, però al mateix temps fent-ne de nous. "Som perfectament conscients que l'espai públic és finit", ha dit Bonet, tot subratllant que des del consistori comparteixen la necessitat de millorar la infraestructura existent. Ara bé, la primera tinenta d'alcaldia ha remarcat que això no implicarà que no se'n construeixin de nous.
Bonet ha remarcat que la millora de la infraestructura de la xarxa de carrils bici és "el que fa incrementar l'ús" d'aquest mitjà de transport i ha subratllat "l'aposta decidida" del consistori per "tota la mobilitat sostenible". "Això vol dir a peu, transport públic i bicicleta", ha afirmat.