Fa unes setmanes que al centre de Barcelona hi circula un vehicle singular. Es tracta un minibús elèctric amb una forma molt compacta i moderna que està equipat amb diverses càmeres de vídeo. Efectivament, és del primer autobús autònom que es mou pels carrers de la capital catalana, però de moment ho fa en conductor. En aquest sentit, segons han confirmat fonts municipals a Nació, no rebrà encara l'autorització per circular de manera automàtica i, d'aquesta manera, no es podrà utilitzar durant el Mobile.
12 càmeres i radars
El vehicle -denominat com a Robo Minibús- se l'ha pogut veure aquestes darreres tres setmanes per carrers molt cèntrics com el passeig de Gràcia o la Rambla Catalunya. Construït per Renault i amb la tecnologia de l'empresa de mobilitat autònoma WeRide, disposa de 12 càmeres i radars que li permeten integrar-se en el trànsit, esquivar els vehicles i interpretar els senyals. És 100% elèctric i disposa d'una autonomia de fins a 200 quilòmetres.
L'autobús està dissenyat per poder frenar, accelerar i fer canvis de direcció de manera totalment autònoma. Tanmateix, des de la seva aparició a Barcelona sempre ha circulat amb un conductor amb l'objectiu d'aprendre les característiques de la ciutat.
Inicialment, les previsions -segons van explicar fonts municipals a Europa Press- és que el març ja pogués circular de manera 100% autònoma mentre que l'empresa havia assenyalat la possibilitat de fer una demostració durant el Mobile, un fet que ara està descartat.
Sense data per a l'autorització
Per tal que un model autònom pugui circular cal el permís de la Direcció General de Trànsit (DGT). Abans, però, ho ha de fer el titular de la via, en aquest cas l'Ajuntament de Barcelona. Fonts municipals expliquen a Nació que no hi ha cap data prevista per tal de rebre el llum verd per part dels serveis jurídic i tècnics. A més, expliquen que abans de poder fer-ho amb viatgers, hauria de fer proves de circulació autònoma.
No hi ha detalls de quin tipus de servei oferirà a la ciutat, però la idea de l'Ajuntament és que, de manera puntual, faci algun tipus de circulació que sigui accessible per al públic general.

Aquest mateix model de minibús autònom ja ha funcionat en ciutats de la Xina, els Estats Units i els Emirats Àrabs, mentre que el maig passat va aterrar a Europa oferint un servei de llançadora entre els pàrquings i la pista central de Roland Garros, a París.
El minibús elèctric del centre de Barcelona no és la primera experiència a Catalunya. El 2022 ja en va circular un al port de la capital catalana -va traslladar treballadors durant unes quatre setmanes- mentre que el 2018 també es va fer una experiència a diverses ciutats catalanes amb un model denominat Èrica.
Impulsat per l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) es va provar a Terrassa, Sabadell, Girona, el Vendrell, Reus, Martorell i Vic -on tot just es movia per una zona de vianants del passeig- i va transportar unes 15.000 persones. Malgrat que la previsió era que el projecte que havia de “revolucionar la mobilitat a Catalunya” es convertís en una realitat el 2020, els busos autònoms fins ara no han tornat a les ciutats del país.
Des de l'AMTU s'explica a Nació que l'objectiu de la gira amb el minibús Èrica era donar a conèixer aquesta alternativa per tal que els ajuntaments, si volguessin, hi poguessin apostar. Tanmateix, consideren que tant la pandèmia com les dificultats jurídiques i legislatives en van frenar el possible desenvolupament.