Barcelona aspira a reduir 265.000 trajectes diaris en cotxe els pròxims cinc anys

Després que el Pla de Mobilitat de l'Ajuntament tingui dades concretes per primera vegada de per quin motiu la gent es mou d'una manera o una altra cada dia, el consistori preveu centrar esforços a minimitzar els desplaçaments laborals en transport privat

Trànsit al centre de Barcelona, en imatge d'arxiu
Trànsit al centre de Barcelona, en imatge d'arxiu | Hugo Fernández
16 de gener de 2025, 19:30

Barcelona ara coneix millor que mai els moviments de la ciutat. Per primera vegada, el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) presentat per l'Ajuntament -que fixa els objectius a cinc anys vista- inclou dades que expliquen per quin motiu la gent es mou cada dia a peu, en bici, en transport públic o amb vehicle privat. I això ha permès als responsables municipals afinar les idees per reduir l'ús del cotxe els pròxims anys. Ara la intenció és arribar al 2030 amb una reducció important de les anades i vingudes en cotxe, moto i furgoneta: es vol passar de 1,66 milions a 1,4 milions de trajectes diaris. En total, la intenció és eliminar uns 265.000 moviments al dia en vehicle privat. I la clau de tot plegat són els desplaçaments laborals. 

Els moviments per motivacions de feina són els que ocupen més espai -901.487 desplaçaments diaris a la capital catalana- en la carpeta dels trajectes privats, més de la meitat. Segons una enquesta municipal, les següents explicacions més habituals per a l'ús del cotxe i la moto són la mobilitat per gestions personals o lleure (389.095) i els desplçaments per fer cures o anar al comerç quotidià (265.912). Les motivacions sanitàries o educatives són residuals. Així, de tot el conjunt, els responsables de l'Àrea de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona s'han centrat en la via laboral com a gran esperança.

La idea és minimitzar l'ús del cotxe per anar a la feina i que això impliqui una reducció de 200.000 trajectes diaris pels carrers de la ciutat. La previsió és treballar els pròxims cinc anys perquè el gruix d'aquests moviments que es deixin de fer en vehicle privat els xucli el transport públic. "Sobretot de connexió", matisen des del consistori. És a dir, els que venen des de fora de Barcelona i als quals se'ls podrien facilitar més opcions de mobilitat perquè els surti a compte deixar el cotxe aparcat i arribar a treballar en metro, tren, bus o tramvia.

Créixer al transport públic i la bicicleta

El gran obejctiu és fer que el vehicle privat, que actualment fa el 20% dels trajectes registrats a la ciutat, passi a representar únicament el 15% dels moviments que es fan. El Pla de Mobilitat Urbana també situa com a metes una lleugera pujada del transport públic, del 34,2% al 37,1%, i un increment del 3,8% al 5,7% pel que fa a l'ús de la bicicleta i els patinets elèctrics. Tot plegat, a més, en un context en què s'espera que continuï la tendència a l'alça del conjunt dels trajectes diaris. Està previst que el 2030 s'arribi als 9,3 milions de moviments a la capital catalana, un milió més que un dia qualsevol en l'actualitat.

Repartiment de la mobilitat per mitjà i motiu
Repartiment de la mobilitat per mitjà i motiu - Ajuntament de Barcelona

Entre les cartes que l'Ajuntament baralla per convertir els desitjos en realitat hi ha, per reduir el trànsit en cotxe, la millora d'infraestructures -noves línies de metro, millor funcionament de Rodalies o el nou sistema d'intercanviadors de plaça Espanya- i l'acompanyament a "empreses i equipaments" perquè desenvolupin "plans de mobilitat sostenible per al seu personal". També està inclòs en el PMU la connexió del Trambaix i el Trambesòs per l'avinguda Diagonal, ara que només queda el tram entre Verdaguer i Francesc Macià.

Pel que fa a la bicicleta, el focus de l'augment plantejat està previst centrar-lo especialment a duplicar la quota de desplaçaments en la mobilitat educativa. I en la carpeta de l'anar a peu, els objectius inclouen pacificar 20 quilòmetres de carrers de la ciutat -amb una proposta que podria assimiliar-se als eixos verds del govern Colau- perquè, mentre segueixi creixent el volum de moviments diaris, es mantingui el caminar com l'opció preferida del 42% dels trajectes urbans. 

Arxivat a