L'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya s'han acostumat a transmetre la dolçor de la nova coincidència de colors entre administracions. La nova normalitat és presentar -almenys- un anunci conjunt cada setmana. Amb el PSC governant en solitari les dues institucions, els darrers mesos s'han intensificat acords polítics en habitatge, seguretat i salut. Aquest dilluns ha estat el torn de la mobilitat. En aquest sentit, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha anunciat que es vol "treure del calaix" la promesa d'allargar la línia lila (L2) del metro per connectar el barri de Sant Antoni amb el Parc Logístic, a l'entorn de la Zona Franca. Ho ha anunciat juntament amb la consellera de Territori, Transició Ecològica i Habitatge, Sílvia Paneque.
Per fer-ho, però, primer caldrà actualitzar el projecte de construcció -el que es va redactar el 2009 ha quedat antiquat i cal fer-ne un de nou, s'ha justificat-. Això allargarà almenys dos anys l'espera fins que la tuneladora comenci a operar des del Parc Logístic i fins al centre de la ciutat, amb un trajecte de 5,4 quilòmetres fins a Sant Antoni. Una de les novetats més destacades d'aquest anunci de recuperació del projecte és l'augment dels costos previstos per a aquesta obra. Fa quinze anys, es preveia que el preu de la infraestructura voregés els 500 milions d'euros. Ara està previst que el cost sigui "superior als 1.000 milions d'euros", ha matisat Paneque, que ho ha atribuït a l'evolució dels costos de les obres públiques.
Malgrat això, s'ha evitat donar dates de possible inici de la construcció d'aquesta nova versió allargada de la línia lila (L2) i s'ha vinculat a la disponibilitat pressupostària del futur. "El valor de la decisió és tornar a posar aquest projecte sobre la taula", ha reivindicat Collboni, en referència també a la seva coincidència amb els plans de l'arribada de nou habitatges a l'entorn de la Fira de Barcelona, a Montjuïc, i al creixement constant del barri de la Marina del Prat Vermell.
El projecte de portar la línia lila (L2) fins al Parc Logístic crearia dues noves estacions -Montjuïc i La Foixarda- i passaria també pel Poble-sec (L3), per Foc (L10) i per Fira (L9). Per contra, l'operació també implicaria deixar de fer arribar aquesta línia a l'estació de Paral·lel, que es quedaria amb la línia verda (L3) únicament. És part de les grans obres pendents del metro. En aquesta ocasió, el projecte es remunta a un dels objectius expressat ja pel Pasqual Maragall alcalde i la transformació olímpica.
Un grup de treball per a noves estacions d'autobusos
En la compareixença conjunta, l'alcalde barceloní i la consellera han afegit un altre front al repensament de la mobilitat a mig termini i han explicat que es crearà "un grup de treball" per idear noves estacions d'autobusos a la capital catalana. L'augment de la demanda del transport públic i la necessitat de millorar la intermodalitat -que els passatgers puguin enllaçar fàcilment els diferents transports en el seu dia a dia- són les claus d'aquest pla. La idea també és alleugerir la pressió que alguns veïns denuncien sobre algunes parades concretes, com passa a l'avinguda Meridiana a l'altura de la Sagrera, ha mencionat Collboni. Sobre la futura ubicació de les estacions noves, pensades per autocars que entren i surten de Barcelona, els representants polítics han estat especialment continguts. Tanmateix, la consellera Sílvia Paneque ha deixat dit, de passada, que cadria mirar cap a "l'àmbit del Besòs i la Diagonal".