El 70% dels cotxes a l'àrea de Barcelona viatgen amb una sola persona

El RACC rebutja de ple un peatge urbà i reclama millor transport públic

El 70% dels cotxes només porten el conductor
El 70% dels cotxes només porten el conductor | ACN
Redacció
18 de juliol de 2024, 16:00
Actualitzat: 16:03h

El 80% dels moviments interns a la ciutat de Barcelona són sostenibles mentre que al conjunt de la demarcació la xifra se situa en un 66%. Quines estratègies cal seguir per continuar reduint l'ús del vehicle privat? El RACC rebutja de ple un peatge urbà que intenti reduir la congestió i la contaminació a les ciutats, en un context en què les zones de baixes emissions avancen lentament. Reclama més i millor transport públic així com afavorir compartir vehicle. La realitat: el 70% dels cotxes que es mouen a la capital catalana i a la primera corona viatgen amb una sola persona.

Els conductors asseguren no tenir alternativa

Un 51% dels conductors que utilitzen el vehicle privat entorn de Barcelona diuen que ho fan perquè no tenen una alternativa vàlida en transport públic per als seus desplaçaments diaris, segons un estudi del RACC. La lentitud (46,9%) o la incomoditat (29,9%) del transport públic són altres dels condicionants amb què justifiquen la seva dependència al cotxe o la moto. Davant d'aquestes dades, l'entitat de conductors demana a les administracions que apostin per polítiques de mobilitat en favor del transport públic abans que posar restriccions al vehicle privat, que no consideren efectives, com una eventual implementació del peatge urbà.

El director de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, entén que molts dels usuaris del vehicle privat ho són per "necessitat" i que la implementació de restriccions poc canviarà la seva manera de desplaçar-se. De fet, els conductors valoren amb més d'un 8 la seva mobilitat malgrat els embussos habituals d'entrada o sortida a la ciutat.

"Quina és l'alternativa?", es pregunta Bardají. Des del RACC remarquen que de forma majoritària els conductors consideren que l'oferta de transport públic no s'adiu amb les necessitats de desplaçament dels conductors i que els és més còmode una solució "que no és perfecta", però que els compensa més. Sobre l'aplicació de mesures com la implantació del peatge urbà, des del RACC consideren que solucionaria només una part del problema, però que "no faria desaparèixer" la presència del vehicle privat a la conurbació de Barcelona amb un pes similar a l'actual.

Pel RACC és més prioritària la inversió en transport públic; incentivar la renovació de la flota de vehicle privat per apostar per models més sostenibles, o el foment del vehicle compartit, tot i admetre que aquest darrer és un "sudoku" difícil d'encaixar per la realitat social. De fet, només un 31% porta més persones, amb una mitjana d'1,4 ocupants extra per vehicle.

Home de mitjana edat, el conductor tipus

El retrat robot del conductor de transport privat és un home (62%) d'entre 30 i 65 anys (73%). Dos de cada tres es desplaça en cotxe i un terç ho fa en moto. Els desplaçaments són sobretot interns (43,5%), seguits dels que es fan entre municipis de la primera corona (30,1%) i els d'entrada i sortida a la ciutat (26,4%).

L'estudi també analitza el perfil socioeconòmic dels conductors. Segons les dades del RACC, un 39,3% és de classe alta, un 46,8% de classe mitjana i un 13,9%. Per a l'entitat, això "desmitifica" el fet que qui va en cotxe són alts directius. En tot cas, es compleix amb el perfil clàssic: home, de mitjana edat i de classe mitjana-alta.

Arxivat a