Anar en bici a treballar pot reduir a la meitat el risc de morir

Un macroestudi conclou que la mobilitat activa no només disminueix molt la probabilitat de patir patologies físiques sinó també de salut mental

Anar a treballar en bici pot ser una inversió en salut
Anar a treballar en bici pot ser una inversió en salut | Hugo Fernández
17 de juliol de 2024, 11:00
Actualitzat: 11:04h

La mobilitat activa diària té molts beneficis. No es genera contaminació ni gasos d'efecte hivernacle, redueix la congestió a les ciutats i suposa una millora en el benestar i en la salut d'estudiants i treballadors. Ara, un macroestudi posa xifres a aquest fet: anar a treballar en bicicleta s'associa a reduir el risc de morir per qualsevol causa.

Un estudi de dues dècades

Un grup d'investigadors de les universitats de Glasgow i Edimburg han analitzat durant quasi dues dècades més de 82.000 persones. Es tracta d'escocesos entre 16 i 74 anys que es desplaçaven a estudiar o treballar amb sistemes de transport no actius -quasi 70.000- o actius -quasi 13.000-

Els resultats, publicats a la revista BMJ Public Health són clars: "S'identifiquen riscos clarament i sistemàticament inferiors entre els viatgers actius". Entre aquests, destaquen els que ho fan en bicicleta per davant dels que opten per desplaçar-se a peu.

Aquests són alguns dels resultats respecte als treballadors en bicicleta:

  • Un 47% menys de morir per qualsevol causa.
  • Un 10% menys de risc d'ingrés hospitalari per qualsevol causa i un 24% per malaltia.
  • Un 24% menys de risc d'ingrés per malaltia cardiovascular
  • Un 51% menys de risc de morir de càncer.
  • Un 20% menys de risc de rebre medicació per salut mental.
  • El doble més de risc de ser ingressats a l'hospital per una col·lisió de trànsit.

Malgrat la dimensió de l'estudi -tant per la població analitzada com per l'horitzó temporal-, els investigadors també assumeixen diverses limitacions. No es té en compte si el treballador ciclista fa més activitat física que la resta. A més, el mode de transport només es va preguntar el 2001 i, per tant, no es tenen en compte els possibles canvis al llarg del període analitzat.

Una prioritat en salut pública

"Malgrat les limitacions, aquest estudi té una gran rellevància. Desenvolupar polítiques que afavoreixin les formes de mobilitat activa de manera segura en la rutina diària ha de ser una prioritat en matèria de salut pública", assenyala Luis Cereijo Tejedo, investigador de la Universitat d'Alcalà en declaracions a Science Media Center.

L'epidemiòleg Manuel Franco, també admet que una altra limitació dels resultats és que qui es desplaça en bicicleta a la feina, no només solen ser més esportistes, sinó que acostumen a tenir un nivell educatiu superior i que cuiden més la salut.

Tot i això, considera que els resultats són "molt rellevants per a la planificació urbana com per als incentius individuals per utilitzar la bicicleta". En aquest sentit, recorda que ja hi ha països com Bèlgica i Dinamarca que bonifiquen econòmicament als treballadors que opten per aquest mode sostenible de transport.