El 80% dels desplaçaments a Barcelona ja es fan caminant, en transport públic o en bici

Els moviments diaris detectats a la capital catalana situen el cotxe i la moto lleugerament per sota de la barrera del 20% de la mobilitat, però lluny dels objectius de reducció previstos per a l'any vinent

Una dona movent-se en bicicleta per Barcelona, en imatge d'arxiu
Una dona movent-se en bicicleta per Barcelona, en imatge d'arxiu | Hugo Fernández
18 de gener del 2024
Actualitzat el 06 d'abril a les 21:53h

Els veïns de Barcelona (i de les rodalies) cada vegada es mouen de manera més sostenible per la capital catalana. Tot i que és una tendència lenta. De fet, per primera vegada s'ha superat la barrera simbòlica del 80% dels desplaçaments fets de forma sostenible del total d'anades i vingudes que es fan cada dia a la ciutat. Això inclou els moviments a peu, en transport públic, en bicicleta o patinet. Són dades presentades de manera anual per l'Ajuntament de Barcelona i en aquesta ocasió han acompanyat la primera trobada del Pacte per la Mobilitat d'aquest mandat, que s'ha produït aquest dijous.

A la força, també ha estat la primera vegada que el vehicle privat motoritzat -cotxes, motos i furgonetes- representa menys del 20% del tràfec barceloní diari. Ara bé, s'ha quedat en un 19,9%, una rebaixa relativa respecte a l'any passat. S'ha arribat a aquesta realitat després de veure com es comptabilitzaven 5.000 moviments menys al dia en cotxe o moto. Si s'amplia la lupa, però, encara se'n fan un total de 1,66 milions de desplaçaments d'aquest tipus.

I ara l'administració té un objectiu complicat d'assolir a sobre: el 2024 s'hauria de tancar amb una reducció del vehicle privat molt contundent. De fet, inaudita, si es veu l'evolució dels darrers anys. Durant l'última dècada, la presència del cotxe ha anat fluctuant en els desplaçaments diaris amb uns percentatges d'entre el 22,9% i el 20,1% de manera inestable. El Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de Barcelona, en canvi, fixava que aquest any s'havia d'arribar a un 14,9% dels desplaçaments en vehicle privat motoritzat. Això implicaria l'aparició d'algun canvi destacat pel que fa a la mobilitat al llarg dels pròxims dotze mesos. Així i tot, la missió és difícil d'acomplir.

La resta de les opcions de transport diàries es divideixen entre el caminar (40,5%), agafar el transport públic (34,2%) o el pedalar o anar en patinet elèctric (3,8%). Totes tres opcions creixen en nombres absoluts, ja que s'han registrat més moviments diaris aquest any, però en termes relatius l'opció que es dispara és la del metro, l'autobús o el tramvia. Per contra, l'anar a peu es fa una mica enrere i la bici i el patinet queden de manera molt similar. A partir d'ara, totes aquestes xifres passaran a estar disponibles per a tota la ciutadania i de manera més habitual a un nou portal web de dades de mobilitat que estrena l'Ajuntament. 


El següent pla de mobilitat, a l'aire

Sigui com sigui, ara s'ha de dissenyar el següent PMU, amb la mirada posada en uns objectius que s'haurien d'assolir entre el 2025 i el 2030. Aquesta és part de l'ambició que ha abordat la trobada del Pacte per la Mobilitat celebrat aquest dijous. En declaracions als mitjans de comunicació, la primera tinent d'alcaldia, Laia Bonet, ha assegurat que les mesures concretes encara no es poden despullar, però que la intenció és seguir remant cap a "un transport públic més potent", "una Barcelona més caminable" i "un paper de la bicicleta que està cridat a créixer.