Dos de cada tres desplaçaments a l'àrea de Barcelona ja es fan amb mitjans sostenibles

Se superen per primer cop els 20 milions de trajectes, creix la mobilitat per motius personals i també el teletreball

La mobilitat sostenible ja arriba al 66% de desplaçaments a l'àrea de Barcelona
La mobilitat sostenible ja arriba al 66% de desplaçaments a l'àrea de Barcelona | Jordi Borràs / ACN
Redacció
08 de juliol de 2024, 15:35
Actualitzat: 15:53h

La mobilitat en dia feiner a la demarcació de Barcelona va superar per primera vegada els 20 milions de desplaçaments l'any passat, un increment del 5,5% respecte al 2022, dos terços dels quals es van fer en transport públic, bicicleta, patinet o a peu. Són dades de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que també corrobora que la mobilitat per motius personals representa el 41% de tots els desplaçaments i és la més elevada dels darrers cinc anys.

En l'àmbit laboral, es consolida el teletreball després de dos anys de retrocés al voltant del 9%-10% de les jornades i creix la gent que treballa des de casa, un de cada quatre, i fins al 36% dels que ho fan a la ciutat de Barcelona.

Segons l'Enquesta de mobilitat en dia feiner 2023, elaborada per l'Institut Metròpoli anualment, l’àmbit de l’ATM de Barcelona (demarcació de Barcelona) bat rècord de mobilitat el 2023, superant els 20 milions de desplaçaments en un dia feiner, amb un increment del 5,5% respecte del 2022 i d’un 5,2% respecte dels valors prepandèmia de 2019.

Si bé l’augment de la població resident n’és un factor explicatiu (1,5% més d'habitants respecte l'any anterior), la mobilitat per persona i dia també creix. Així, la mitjana de desplaçaments diaris per persona també arriba als 4,11, per sobre dels 3,96 del 2022 i dels 4,05 del 2019.

 

El cotxe encara superar el transport públic

L’augment d’un 2,5% de la mobilitat activa (a peu, en bici o patinet) i del transport públic un 14,4%, ambdós respecte al 2022, situen aquests modes en conjunt com els majoritaris entre la ciutadania, amb més de 16 milions de desplaçaments, fent perdre pes al vehicle privat en relació a abans de la pandèmia.

Això no obstant, el vehicle privat segueix guanyant el transport públic amb 6,5 milions de desplaçaments en dia feiner, el 32,5% del total (per 3,3 milions en transport públic). El que decanta la balança a favor dels mitjans sostenibles són els 10,3 milions de desplaçaments de mobilitat activa, és a dir, a peu (9,8 milions), en bici (308.000) o patinets (133.000), el 51%.

 

A la ciutat de Barcelona, els desplaçaments en transport públic, a peu o en bicicleta ja representen el 80% del total.