La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) presentarà diferents tecnologies i solucions innovadores relacionades amb les ciutats intel·ligents, a l'Smart City Expo World Congress 2014, que tindrà lloc del 18 al 20 de novembre a Barcelona. Algunes d’aquestes innovacions són un vehicle urbà híbrid de tres rodes, robòtica aèria per facilitar l'evacuació de persones o l’aterratge d’aeronaus, sistemes intel·ligents per facilitar la mobilitat de les persones i tecnologia sense fil per difondre missatges d'emergència.
A l'Smart City Expo World Congress 2014, la UPC donarà visibilitat a alguns dels 120 projectes vinculats a les ciutats intel·ligents que actualment lidera mitjançant els centres i grups de recerca de la Universitat. En un estand propi al recinte firal del Gran Via Exhibition Centre (F 617, al pavelló 2, nivell 0), i a través del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT UPC), la Universitat presentarà una tecnologia smart per facilitar la mobilitat de les persones, un mètode per eliminar compostos corrosius del biogàs en depuradores i abocadors, i un visor cartogràfic de dades sobre l’eficiència territorial.
Un vehicle urbà híbrid de tres rodes
És un projecte del grup de recerca Advanced Control on Energy Sistems (ACES) que parteix d’altres tres iniciatives del grup destinades a fabricar un cotxe lleuger per circular per la ciutat, tenint en compte la reducció de costos del sistema de propulsió i la gestió de l’energia entres els diversos elements de tracció, generació, emmagatzemament i control.
Robòtica aèria cooperativa en zones de difícil accés i transportar objectes o plataformes aèries elevades
El projecte, liderat per l’investigador Alberto Sanfeliu, facilitarà la construcció de plataformes per a l'evacuació de les persones o aterratge d’aeronaus, i la inspecció i manteniment d’instal·lacions. Desenvolupat i validat per l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), institut de recerca mixt del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i la UPC. A més, l’IRI també participa en el projecte europeu ECHORD++ (European Clearing House for Open Robotics Development Plus Plus) per integrar la robòtica en la vida quotidiana en un termini de dos anys.
Sistema intel·ligent per facilitar la mobilitat de les persones
En el marc del projecte europeu SuperHub (SUstainable and PERsuasive Human Users moBility in future cities) es dissenya i prova una plataforma de codi obert que, basada en l'estat de la ciutat en temps real, sigui capaç de combinar totes les ofertes de mobilitat possibles i planificar rutes urbanes a mida, atenent les necessitats de l’usuari. L’objectiu és que els usuaris puguin demanar, des del seu telèfon, tauleta o navegador de cotxe, quina és l’alternativa de transport més convenient per anar d’un punt a l’altre i rebin una proposta personalitzada en funció de les condicions del sistema de mobilitat en aquell moment.
La tecnologia també es pot aplicar a diferent sensors per avisar quan una plaça de pàrquing està lliure, per activar el reg d’una zona verda en funció del grau d’humitat del sòl, o per indicar al camió d’escombraries si un contenidor és ple. En el projecte hi participa Javier Vázquez, investigador del grup de recerca Knowledge Engineering and Machine Learning.
Xarxes sense fil per a la difusió intel·ligent de missatges d'emergència i de l’estat del trànsit en escenaris urbans
Es tracta de xarxes sense infraestructura, concretament Vehicular Adhoc Networks (VANETs), per a escenaris urbans que ajuden als conductors a evitar situacions de congestió i a planificar els seus desplaçaments. El projecte està desenvolupat pel grup de recerca Sertel (Telematic Services) i el coordina la investigadora Mónica Aguilar.
Tecnologia per eliminar compostos corrosius del biogàs en depuradores d’aigües residuals urbanes i abocadors
Es basa en l'ús de biofiltres per oxidar biològicament els compostos sofrats del biogàs (dessulfurar) i eliminar-ne, d’aquesta manera, els compostos corrosius (H2S, fonamentalment). El projecte està dirigit per Xavier Gamisans, del grup de recerca de Tractament de Gasos i Olors (TRAGASOL).
Visor cartogràfic de dades sobre l’eficiència territorial
Basat en la Regió Metropolitana de Barcelona, per facilitar el coneixement del territori, una gestió més eficient i una millor governança. Aquest visor en línia serveix per definir el territori i la ciutat, amb la seva evolució morfològica, el teixit social, els projectes metropolitans, els espais bioproductius i el potencial energètic de la Regió Metropolitana de Barcelona. L’ús d’aquesta eina, tant per a la ciutadania en general, com per a les administracions, facilita la gestió, la transformació i la comprensió de la realitat urbana i territorial de la ciutat, dóna accés a la informació i ofereix la possibilitat d’utilitzar les dades en processos de regeneració urbana, i en projectes col·laboratius.
El projecte, encapçalat pel professor Carles Llop, porta el nom de ‘Ciutats, territoris metropolitans i regions urbanes eficients’ i està finançat pel Ministerio de Economía y Competitividad en el marc de los projectes de recerca fonamentals no orientada, del Plan Nacional 2012.
Per al desenvolupament del sistema visor, s'ha construït una base de dades cartogràfica en Sistema d’Informació Geogràfica (SIG) amb més de 800 projectes metropolitans del període 1985-2014, com a bones pràctiques urbanes territorials. L’investigador principal és Carles Llop, professor del Departament d’Urbanisme i Infraestructures del Territori, i es desenvolupa amb la col·laboració de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).
Tecnologia a punt per a la indústria i patents
A fi de fomentar la transferència de coneixement a la indústria, la Universitat presentarà una selecció de projectes tecnològics a empreses líders del sector de les ciutats intel·ligents, en un workshop que tindrà lloc el 18 de novembre, de 15 a 17.30 h, a la sala de conferències (Room 1.4) del recinte firal on es desenvolupa el saló. El workshop, organitzat per CIT UPC, serà inaugurat per la vicerectora de Transferència de Coneixement de la UPC, Esther Real.
D’altra banda, a l'Smart City Expo World Congress, la UPC promocionarà les darreres patents relacionades amb aquest àmbit, entre les quals destaca un additiu que inhibeix el creixement d'elements biològics a les estructures de formigó; una placa per construir façanes feta a base d’aglomerant inorgànic i fibres vegetals, que resulta més resistent, lleugera, i econòmica que les existents; així com un aïllant tèrmic eco per construir edificis, fabricat a partir de biomassa i gomes naturals.
Aquestes patents es promouen des de la Unitat de Valorització de la Recerca de la UPC, a través de l’Oficina de Patens. Des d’aquesta unitat també es dóna suport a la creació d’spin-offs que sorgeixen dels diversos grups de recerca de la Universitat. En l’àmbit de la tecnologia aplicable a les smart cities, precisament, s’han creat les empreses AquaABIB, Betterways Transport Solutions S.L, Teknocea, Hyds, Tecnologia Solar Concentradora, AlHyMotion i Thinking Forward.
Per la seva banda, a l’Open Innovation Marketplace que tindrà lloc en el decurs del Saló, el Parc UPC posarà en contacte les empreses ubicades en les instal·lacions de la Universitat amb grans companyies com ara Indra, FCC i Abertis, entre d’altres. En el Brokerage Event, Parc UPC també facilitarà una vintena d’interaccions entre la universitat i companyies tant nacionals com internacionals.
La UPC presenta projectes al Smart City World Congress
Un vehicle urbà híbrid de tres rodes, sistemes intel·ligents per facilitar la mobilitat de les persones o tecnologia sense fil per difondre missatges d'emergència, algunes de les iniciatives que es podran veure al congrès
Ara a portada
Publicat el 18 de novembre de 2014 a les 07:18
Actualitzat el 18 de novembre de 2014 a les 09:58
Et pot interessar
-
Cultura i mitjans Tot el que has de saber per assistir de públic al nou programa de Buenafuente a Terrassa
-
Cultura i mitjans MútuaTerrassa anuncia el guanyador del VIII Concurs de contes de Sant Jordi
-
Cultura i mitjans Improvisació, rock i música clàssica arriben a la Factoria Cultural de Terrassa
-
Cultura i mitjans Es manté el Pícnic Jazz de Terrassa malgrat les previsions de pluja