Descontentament majoritari per la decisió del Tribunal Constitucional

Política

Primeres reaccions locals per la sentència sobre l'Estatut de Catalunya. ERC, ICV, CiU i el PSC ho han valorat molt negativament, en canvi, el PP dóna el debat per tancat i considera l'Estatut "plenament constitucional"

Publicat el 12 de juliol de 2010 a les 17:22
La decisió del Tribunal Constitucional (T.C.) en què considera que 14 dels articles de l'Estatut de Catalunya són totalment o en part, inconstitucionals, i que s'ha de reinterpretar el contingut de 23 preceptes més que estan relacionats amb la llengua, els símbols, el dret civil, les competències i el finançament, ja ha comportat diverses respostes dels grups polítics. Esquerra Republicana (ERC), Iniciativa per Catalunya els Verds (ICV), Convergència i Unió (CiU) i el Partit Socialista (PSC) es mostren insatisfets davant la sentència del Tribunal Constitucional, en canvi el Partit Popular, que és qui va interposar un recurs d'inconstitucionalitat es mostra amb total acord.

Davant la pregunta sobre la valoració del resultat del T.C., Manel Pérez, portaveu d'Iniciativa i Isaac Albert, líder local d'ERC a Terrassa, han dit: "Quin estatut?", -bromejant per la que consideren una "gran retallada", i això que se'ls hi ha preguntat per separat-. Albert ha exclamat que això "és el fracàs absolut d'Espanya. L'Espanya que entenem i tenim assumida arriba a la seva fi. Espanya no és una nació com ho és Catalunya, Euskadi, [...], sinó que només té sentit com a estat federal de diverses nacions". I ha explicat que "a Catalunya i a Espanya manen els federalistes". "Catalunya arribarà a ser el que vulgui ser", ha dit convençut. Pérez s'ha mostrat indignat, ha exclamat que la decisió del Tribunal Constitucional és "inacceptable, no és assumible", i ha afegit que qualsevol tipus de sentència "seria inacceptable pel fet de que, per començar, el Partit Popular va interposar el recurs d'inconstitucionalitat". A continuació ha acusat al tribunal "d'antilegítim"i ha afirmat que "ha volgut jugar a fer política, ha passat per sobre de la sobirania dels catalans". I ha conclòs que això comportarà que es qüestioni la relació entre Catalunya i Espanya. Josep Rull, portaveu de CiU, també es mostra en desacord, ho ha valorat com a un resultat "molt negatiu". "És una sentència que ataca els cinc pilars de l'Estatut, que són la definició de Catalunya com a nació, els símbols, els blindatge de competències, el finançament i el poder judicial de Catalunya", ha explicat el diputat. I ha donat importància a la decisió dels catalans envers els diversos temes que ens afecten. El que "ha de prevaldre és el dret de Catalunya a decidir. Hi ha d'haver un màxim nivell de consens", ha afirmat. Per altra banda, ha conclòs, "la valoració positiva dels socialistes i populars a nivell estatal és tan greu com el Tribunal Constitucional". Per altra banda, el portaveu del PSC a la ciutat, Jordi Labòria, ha manifestat amb gran contundència: "Ho valorem de gravetat important per la situació que ha creat el Tribunal Constitucional, s'hi hauria d'haver inhibit perquè estava legitimat per fer-ho i perquè hi havia un pacte polític". I ha afegit que "la resposta ha de ser contundent", referint-se a les paraules del president Montilla en què ha animat a que la gent participi a la manifestació.

"És un Estatut plenament constitucional", ha exclamat el capdavanter popular Gabriel Turmo. I d'aquesta manera, espera que finalitzi el debat sobre l'Estatut: "No hi ha vencedors ni vençuts sinó que són les regles del joc en un estat de dret com és el nostre".

Reacció multitudinària

Com a conseqüència del resultat de l'Estatut, es farà una manifestació a la capital catalana per mostrar el desacord amb el Tribunal Constitucional. L'ha organitzat l'Òmnium Cultural i comptarà amb el suport de diversos partits polítics i sindicats, a més d'altres entitats. “Fer aquesta mobilització és una idea que ja es portava treballant des de feia temps per si passava quelcom semblant a el que ha passat”, ha explicat Aleix Pons, president d'Òmnium Cultural. I ha destacat que “si no hi ha cabuda per l'Estatut, doncs sortirem al carrer”. La majoria de polítics han confirmat la seva assistència, tot i que Isaac Albert ha volgut aclarir: “Està molt bé aquesta proposta, però no es tracta només que els partits actuin conjuntament, sinó que aquests hauran d'explicar quin full de ruta marquen perquè el de l'Espanya federal ja no existeix”. La manifestació que es preveu que sigui multitudinària, comptarà amb el president de la Generalitat a primera fila. Abans però, el T.C. donarà els arguments de la seva sentència.

Fonts vinculades a partits polítics han comentat que han rebut un correu electrònic de l'organització 'Terrassa Decideix' en què s'anunciava que dijous a les vuit del vespre també hi haurà una concentració davant de l'Ajuntament de Terrassa. Alex Pons, un dels portaveus de la plataforma, ha confirmat la convocatòria, a la qual també s'hi sumaran altres col·lectius i entitats.
Escull La Torre del Palau com la teva font preferida de Google