La Paeria respon al Síndic en el doble de temps que els altres ajuntaments

El consistori lleidatà gairebé triplica en un any el temps de resposta a les demandes del síndic de greuges

  • Rafel Ribó avui a Lleida -
Publicat el 06 de maig de 2015 a les 14:51
Actualitzat el 06 de maig de 2015 a les 18:17

Rafael Ribó, síndic de greuges Foto: Laura Cortés


L'Ajuntament de Lleida ha gairebé triplicat en un any el temps de resposta a les demandes d'informació del síndic de greuges. Concretament, ha passat de tramitar les peticions del síndic en 77 dies l'any 2013 a fer-ho en 228 dies el 2014, un temps que duplica, a més, els 115 dies que han requerit de mitjana els ajuntaments catalans.

És una de les dades que ha fet públiques aquest dimecres el síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó, en la presentació a Lleida de l'Informe al Parlament 2014. Ribó ha lamentat que la Paeria hagi estat "molt menys àgil" i espera que aquesta "estirada d'orelles" serveixi per aconseguir reduir el temps de resposta a les demandes del Síndic, l'any 2015.

Ribó, ha presentat aquest dimecres a Lleida l'Informe al Parlament 2014, especialment les qüestions relacionades amb les comarques lleidatanes. En total, l'any passat, el Síndic va tramitar 718 queixes procedents de la demarcació de Lleida, que representen el 7,4% de tot Catalunya. Aquesta xifra indica les queixes que s'han investigat el 2014, amb independència de l'any d'obertura. El nombre de queixes iniciades específicament el 2014 ha estat de 536. El nombre de queixes, per tant, ha augmentat en un any ja que el 2013 les queixes tramitades van ser 652 i les iniciades 315.

Per localitats, les que han registrat més queixes noves el 2014 són Alcanó (171, la majoria per problemes de cobertura amb Movistar), Lleida (101) i Tàrrega (36). L'àmbit de consum (amb 229 queixes investigades) ha estat el més prolífic, seguit del de polítiques socials (171) i el d'administració pública (169). Pel que fa a les consultes (400), les polítiques socials, amb 101, encapçalen la llista.

L'actuació o manca d'actuació de les administracions lleidatanes (Diputació, consells comarcals i ajuntaments) ha estat el motiu de 161 investigacions. L'Ajuntament de Lleida, amb 24, ha estat l'administració que més n'ha generat. Els temes han estat diversos, com ara les sancions de trànsit, el procés d'admissió de l'alumnat o els serveis socials. En segon lloc hi ha l'Ajuntament de Tàrrega amb 14.

Tal com ha explicat el Síndic, l'Ajuntament de Lleida ha demostrat una capacitat de resposta menys àgil en relació amb el 2013. Ha passat de tramitar les peticions d'informació en 77 dies de mitjana a fer-ho gairebé en 228, un temps molt superior al de la mitjana d'ajuntaments catalans, que han requerit gairebé 115 dies.

Actuacions d'ofici iniciades arran de visites sense preavís de l'ACPT

Per iniciativa pròpia, el Síndic ha obert 23 actuacions d'ofici. D'aquestes, 17 s'han iniciat arran de les visites realitzades sense avís previ per l'Equip de Treball l'Autoritat Catalana per la Prevenció de la Tortura (ACPT) a comissaries i altres centres de custòdia de detinguts.

La unificació de la sanitat pública de Lleida en un sol ens públic de gestió dels centres sanitaris ha motivat també una investigació, la resolució de la qual Ribó espera tenir-la en les pròximes setmanes. També s'ha actuat d'ofici arran de la mort d'un nen de tres anys de Mollerussa atès a l'Hospital Arnau de Vilanova. La llista d'espera per accedir a l'optometrista en aquest mateix hospital, que supera els sis mesos, també s'ha examinat i s'ha aconseguit el compromís de reduir-la a 30 dies en casos urgents. Ribó ha dit, en aquest sentit, que es farà un seguiment perquè així sigui. Finalment, s'ha obert una actuació d'ofici amb relació a deficiències en la cobertura 3G al municipi d'Alcanó.