La Paeria de Lleida preveu desplegar la Zona de Baixes Emissions (ZBE) per fases i culminar el procés el 2030. La tinent d’alcalde Cristina Morón ha explicat que l’1 de gener es començarà per la primera fase que s’ubica al Centre Històric, per seguir al 2028 amb més barris de la ciutat i acabar amb la incorporació de Cappont. Durant els primers sis mesos hi haurà una moratòria en les sancions i s’incidirà en informar als conductors. Igualment hi haurà exempcions concretes. El Pla de mobilitat que ha presentat aquest dijous l’equip de govern del PSC preveu que un 55% dels desplaçaments que fa la ciutadania siguin a peu, un 20% en transport públic, un altre 20% en cotxe, i un 5% en bicicleta.
L’Ajuntament de Lleida posarà en marxa la ZBE a partir de l’1 de gener, limitada al Centre Històric (un 10% del sòl residencial) i de forma progressiva, garantint excepcions per a les persones residents amb els vehicles registrats a la ciutat, que no tindran restriccions de circulació, i per altres casos com el transport públic, d’emergències, de persones malaltes i amb mobilitat reduïda, per exemple.
Morón ha explicat que l’ordenança que la regularà ha de preveure la normativa estatal i l’autonòmica que obliga a les ciutats majors de 50.000 habitants a implementar aquestes mesures que busquen contribuir a la millora de la qualitat de l’aire, la salut i la vida dels ciutadans.
La regulació preveu que els vehicles sense distintiu ambiental no podran accedir a l’àrea delimitada al Centre Històric de dilluns a divendres entre les set del matí i les vuit del vespre, tot i que es fixarà una moratòria de sis mesos sense sancions per facilitar l’adaptació a la nova regulació i fer campanyes informatives. Els vehicles registrats no es veuran afectats i tampoc els que tenen el distintiu 0, ECO, C i B. Fora de l’horari establert i els caps de setmana l’accés serà lliure. A partir de l’1 de gener doncs no podran circular els vehicles amb distintiu B per la ZBE en cas d’episodi ambiental i dos anys després, a partir de l’1 de gener de 2028, ja o podran fer-ho de forma habitual.
En qualsevol cas es permetran fins a 24 accessos diaris anuals. Les furgonetes i petits camions de repartiment de mercaderies sense etiqueta ambiental tindran moratòria d’un any. Per a la regulació la Paeria comptarà amb 10 punts de control amb 23 càmeres, 4 càmeres addicionals al Centre Històric i entre 3 i 5 sensors d’emissions. El perímetre s’anirà modificant i d’entrada, a banda del Centre Històric també es delimitarà Rambla Ferran, l’avinguda Catalunya, Rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba i Príncep de Viana. A partir del 2028 està previst incorporar l’avinguda del Segre, Francesc Macià, Madrid fins a Ronda i Príncep de Viana. Finalment, l’1 de gener de 2030, s’ampliarà al barri de Cappont.
Els projectes del Pla de mobilitat s’aprovaran de forma inicial en un ple extraordinari previst pel 18 d’octubre.