El fons de l'Arxiu Municipal de Tremp es trasllada al Comarcal

Publicat el 05 de març de 2009 a les 13:58

Romero explica que el trasllat d'aquest fons actuarà com a detonant perquè fons privats que puguin existir vegin que el fet de dipositar-los a l'Arxiu Comarcal una oportunitat per poder-los conèixer, estudiar i conservar. Les instal·lacions municipals són petites i per consultar els documents s'havia de concretar cita prèvia i portaven els documents sol·licitats a la biblioteca per la consulta. Romero diu que el trasllat es farà de manera progressiva i ordenada donada la quantitat de documentació que alberga l'arxiu municipal.

Sílvia Romero explica que sorprèn que encara hi pugui haver documents en mans privades sense donar-li la importància que tenen i afegeix que segurament molts ja s'han perdut però que molts d'altres encara es poden recuperar. Ester Canal, responsable de l'arxiu municipal, confia en que el trasllat actuï com a revulsiu per l'aflorament de molta documentació i l'interès.

Dels 89 pergamins que alberga l'arxiu municipal no n'hi ha cap de traduït ni transcrit i Ester Canal creu que valdria la pena fer aquest esforç. Aquestos pergamins es van restaurar al 1984 i es troben en molt bon estat de conservació i l'únic que els falta és un suport expositiu permanent. Canal destaca de l'arxiu un manuscrit del segle XIV que parla de la normativa sanitària i l'organització de les parades de carn del mercat de Tremp a la Plaça de l'església.

Ester Canal, explica que tots els pergamins que els pergamins de l'Arxiu s'han digitalitzat per a facilitar-ne la consulta i l'estudi. Canal diu que una funció bàsica dels arxius hauria de ser la de sistematitzar la recollida de totes les publicacions locals donada la font d'informació inesgotable que representen.

 

 

La responsable de l'Arxiu Municipal Ester Canal, responsable de l´Arxiu Municipal de Tremp, ensenya un pergamí del segle XIII. Foto: Marta Lluvich.