Els aranzels de Trump aboquen els fabricants de maquinària agrícola a buscar mercats alternatius

La firma del Pla d'Urgell Arcusin atura les exportacions als Estats Units, on ven el 50% de la seva producció

  • La fabricació de maquinària agrícola, en escac pels aranzels -
Publicat el 09 d’abril de 2025 a les 08:20

Els fabricants de maquinària agrícola de la demarcació de Lleida aposten per la prudència i la diversificació dels mercats davant del pla d'aranzels de Donald Trump. Tot i que l'afectació entre els fabricants és desigual, ja que no tots exporten als Estats Units, en termes generals preveuen un encariment global dels seus productes a conseqüència de la crisi aranzelària, ha explicat el president de l'associació territorial del sector, Marc Gili.

Una de les firmes que més està notant els aranzels de Trump és Arcusin, a Vila-sana (Pla d'Urgell), que ha decidit aturar les exportacions als Estats Units, el seu principal mercat on venen el 50% de la seva producció, i ja estan buscant mercats alternatius.

El president de l'Associació territorial de la Indústria i Comerç de Maquinària Agrícola (Apricma), Marc Gili, estima que l'impacte dels aranzels de Trump serà lleu, ja que els Estats Units "no és el principal mercat" de la maquinària agrícola que es fabrica a la demarcació de Lleida.

Tot i això, en el cas de les empreses que sí tenen pensat créixer en aquest país, diu que optaran per la prudència i "congelaran un temps" els seus plans d'expansió, abans de decidir si els mantenen o aposten per buscar nous mercats. En tot cas, Gili sí que preveu que la crisi aranzelària afecti els fabricants de manera indirecta amb un encariment global del cost de les mercaderies.

Arcusin atura les exportacions als Estats Units

La crisi aranzelària ha portat l'empresa Arcusin, dedicada a la fabricació de màquines de manipulació de paques, ha paralitzar les exportacions als Estats Units, on ven el 50% de la seva producció i on té una filial des del 2019.

El temor a un anunci de nous aranzels des que Donald Trump va tornar a la Casa Blanca va portar la firma del Pla d'Urgell a accelerar l'enviament de maquinària al país nord-americà. Altres empreses també van apostar per aquesta estratègia i això va saturar els ports, de manera que la mercaderia va quedar aturada durant dos mesos abans de poder embarcar. De fet, la maquinària, valorada en 9 milions de dol·lars, encara no ha arribat als Estats Units i, quan ho faci, no haurà de pagar aranzels ja que el carregament estava pendent d'entrar al país abans de l'aprovació de les taxes, ha explicat el president executiu de la firma, Manuel Cusiné.

De moment, aquest és l'últim enviament d'Arcusin als Estats Units mentre no hi hagi una certa "estabilitat". "No carregarem cap més vaixell fins que les coses quedin clares", ha explicat Cusiné, que ha afegit que ja estan mirant d'entrar a nous mercats, com ara a l'Índia, Turquia o Sud-Àfrica. També ha explicat que l'estratègia de la firma passa perquè cap país dels 60 on exporten actualment representi més del 30% del seu volum de producció.