JARC-COAG denuncia que la decisió del Parlament Europeu, ratificada aquest dilluns pel Consell de Ministres d'Agricultura de la UE, de permetre la importació a la Unió Europea de 70.000 tones d'oli d'oliva procedents de Tunísia sense aranzels durant els anys 2016 i 2017 "perjudica els productors catalans".
El sindicat qualifica l'acord de "mala notícia" per als productors, ja que "s'utilitza l'agricultura, en aquest cas el sector oleícola, com a moneda de canvi per facilitar concessions a tercers països", segons el cap sectorial de l'olivera de JARC-COAG.
Lluís Gaya lamenta que "cada vegada que un sector agrari o ramader aconsegueix obtenir uns preus en origen raonables, la UE dóna oportunitats automàticament a altres països que no tenen tantes exigències fitosanitàries perquè comercialitzin els seus productes i pressionin a la baixa els preus per l'increment de l'oferta".
Malgrat que l'acord comunitari garanteix que l'oli importat a la UE provingui d'olives collides a Tunísia i que aquest només sigui vàlid fins al 2017, des de JARC-COAG adverteix que "té la contraprestació d'obligar els productors d'oli catalans a abaixar preus si volen competir en les mateixes condicions amb les partides que procedeixen de Tunísia, ja que l'augment de l'oferta força les cotitzacions a la baixa", segons Gaya.
El cap sectorial de l'olivera del sindicat assegura que aquesta decisió "política" que afecta els productors d'oli és la mateixa que han patit altres sectors, com ara la fruita o l'horta, "i que els ha portat a cobrar per sota els costos de producció, provocant el tancament de moltes explotacions per la manca de viabilitat".
Més de 93.000 tones d'oli importats el 2015 per l'estat espanyol procedents de Tunísia
Tunísia és el principal país importador d'oli d'oliva a la Unió Europea. Les dades de comerç exterior mostren que l'any 2015, el 82% de les importacions de la UE procedien de Tunísia. En el cas de l'estat espanyol, la xifra va arribar al 48%, en concret a les 93.755 tones. A més, segons JARC-COAG, aquesta producció es comercialitza a un preu mitjà per litre de 2,91 euros, per sota de les cotitzacions de l'oli produït a la UE.
L'organització agrària adverteix que els augments d'oferta en el sector de l'oli d'oliva en els darrers anys han provocat baixades ràpides dels preus en origen. En la campanya d'enguany, gràcies al nivell baix d'existències, les cotitzacions s'han mantingut "raonables", segons Lluís Gaya. Amb aquest contingent aranzelari concedit a Tunísia, l'organització agrària tem que es tornin a generar baixades de preus.
El país africà té aprovat un pla de suport al sector de l'oli d'oliva pel període 2016-2020 que té com a objectiu l'augment de la producció en un 25% i la plantació de 50.000 noves hectàrees d'oliveres, amb una previsió de collita per la campanya d'enguany de 150.000 tones
JARC denuncia que la importació d'oli de Tunísia perjudicarà els productors catalans
El Consell de Ministres d'Agricultura de la UE ha autoritzat l'entrada de 70.000 tones d'oli d'oliva lliures d'aranzels entre els anys 2016 i 2017
ARA A PORTADA
-
-
Mercolleida constata una lleu millora del mercat porcí tot i les pèrdues per la pesta porcina Àlvar Llobet i Sotelo
-
La Diputació aprovarà un pressupost de 223,7 milions per al 2026, un 28% més que enguany Àlvar Llobet i Sotelo
-
La Paeria presenta un pressupost de 269 milions per al 2026, el més alt de la seva història recent Àlvar Llobet i Sotelo
-
Publicat el 12 d’abril de 2016 a les 23:24
Actualitzat el 12 d’abril de 2016 a les 23:33
Et pot interessar
-
Societat
Detinguts quatre homes a Lleida per robar cable de coure de la xarxa ferroviària
-
Societat
Els Pastorets arriben a Balaguer amb tres funcions, noves cançons i una revolució escènica
-
Societat
Ofensiva contra la planta de biogàs de la Sentiu de Sió: veïns i ajuntaments van als tribunals
-
Societat
Els sindicats alerten de pèrdues de 24 milions setmanals i veuen «insuficients» els ajuts per la PPA
-
Societat
Ocupacions del 80% al Pirineu lleidatà per la Puríssima
-
Societat
Aspid destapa el caos accessible als autobusos i trens de Ponent
