Salut obre una licitació urgent per garantir els helicòpters medicalitzats del SEM

El SEM obre una licitació urgent per garantir la disponibilitat dels helicòpters després de la crisi amb Eliance, que ja va deixar el Pirineu sense cobertura aèria durant dies

La consellera de Salut, Olga Pané, en comissió al Parlament aquest dijous
La consellera de Salut, Olga Pané, en comissió al Parlament aquest dijous | ACN
Redacció
20 de març de 2025, 14:25
Actualitzat: 14:40h

El Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) treballa per garantir la disponibilitat dels helicòpters medicalitzats a Catalunya després que la companyia Eliance deixés el territori sense un d'ells. Per fer front a la situació, el Departament de Salut ha obert una licitació urgent per gestionar dos dels quatre helicòpters, mentre Eliance mantindrà els altres dos. El nou contracte es preveu signar a l'abril i entrarà en funcionament al juny, amb un helicòpter de reserva per assegurar la cobertura.

Aquest episodi se suma a altres tensions recents amb el servei d'helicòpters medicalitzats. A les comarques de Lleida, l'helicòpter de la base de Tremp va ser traslladat a Sabadell fa un parell de mesos per cobrir un servei durant tasques de manteniment, deixant el Pirineu sense cobertura aèria durant dies. Aquesta situació va generar preocupació entre els alcaldes de la zona i la delegada del Govern a l’Alt Pirineu i Aran, Sílvia Romero, que va denunciar que el territorino pot prescindir d’un servei essencial com aquest.

Fonts del SEM van confirmar aleshores que el contracte amb l’empresa no contemplava deixar bases sense servei aeri i que la situació s’hauria d’haver resolt amb un helicòpter suplent. L’empresa concessionària va ser sancionada per cada dia sense servei a Tremp, i tot i que va assegurar que la cobertura es restabliria “imminentment”, van passar diversos dies sense helicòpter al Pallars Jussà.

La directora del SEM, Anna Fontquerni, ha explicat que els incompliments d’Eliance són conseqüència de dificultats econòmiques i d'una ampliació de capital en curs. També ha assenyalat que el sector de les emergències mèdiques travessa una situació complicada per la baixa rendibilitat i la falta de competència. La consellera de Salut, Olga Pané, ha defensat la nova licitació com una solució temporal basada en criteris tècnics, mentre que l’oposició ha reclamat més transparència i previsió per evitar situacions com la viscuda al Pallars.

Amb la nova licitació en marxa, el Departament de Salut confia a garantir la disponibilitat del servei i evitar noves situacions de manca de cobertura.