Els 7,5 milions d'habitants de Catalunya van respirar aire contaminat durant 2015. Així ho indica l'informe anual de qualitat de l'aire d'Ecologistes en Acció, que conclou que la totalitat de la població i del territori de Catalunya van estar exposats a uns nivells de contaminació que superen les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), uns resultats similars als exposats en l'últim informe del Departament de Territori i Generalitat.
"El repunt del trànsit i el frau en les emissions dels automòbils, l'augment del trànsit marítim i l'aposta per la incineració de residus i les energies brutes en detriment de les renovables" són les principals causes d'un problema que afecta la salut de la ciutadania, però també als cultius i espais naturals. L'informe elaborat per Ecologistes en Acció analitza les dades recollides en 120 estacions oficials de mesurament de tot Catalunya, i 580 a la resta de l'estat.
L'informe pren com a referència els valors màxims de contaminació recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i l'objectiu a llarg termini per protegir la vegetació establert per la Unió Europea.
El 2015 s'ha produït un augment general dels nivells de contaminació de partícules en suspensió (PM10 i PM2,5), diòxid de nitrogen (NO2), ozó troposfèric (O3) i diòxid de sofre (SO2), el primer des de l'inici de la crisi econòmica el 2008. La contaminació generada des de l'àrea metropolitana de Barcelona, les autovies i autopistes i la zona industrial del Camp de Tarragona s'estén pel territori afectant zones més allunyades i rurals en forma d'ozó troposfèric.
Si es prenen els valoris límit establerts per la normativa espanyola i europea, més laxos que les recomanacions de l'OMS, la població que respira aire contaminat per sobre dels límits legals seria de 5 milions d'habitants a l'àrea de Barcelona, el Vallès, Baix Llobregat, la plana de Vic, l'Alt Llobregat, el Prepirineu, les terres de Ponent i les Terres de l'Ebre. La superfície exposada a nivells de contaminació que excedeixen dels legalment permesos per protegir els cultius agrícoles i els ecosistemes naturals arriba als 24.000 quilòmetres quadrats, gairebé tres quartes parts del territori català.
L'ozó troposfèric, contaminant amb major extensió
L'ozó troposfèric és el contaminant que presenta una major extensió i afectació a la població, amb uns nivells que es mantenen estacionaris o fins i tot a l'alça. Això es deu a l'increment de les temperatures mitjanes i de les situacions meteorològiques extremes (onades de calor) durant l'estiu, com a resultat del canvi climàtic. Durant l'any 2015 els nivells d'ozó van augmentar per l'augment de calor respecte al 2014, de manera que tota la població i el territori de Catalunya han seguit exposats a concentracions d'ozó perilloses per a la salut humana i vegetal.
El diòxid de nitrogen (NO2) i les partícules (PM10 i PM2,5) en l'aire també afecten la pràctica totalitat de la població de Catalunya, amb especial incidència a l'àrea metropolitana de Barcelona. Segueixen, per tant, sent una "seriosa amenaça" per a la salut, i més ara, ja que durant l'any passat es va interrompre la tendència a la baixa iniciada el 2008 amb la crisi econòmica.
El 2015 s'ha reiterat a la plana de Vic la superació registrada per primera vegada l'any 2013 del valor objectiu anual establert en la normativa pel benzo(a)pirè, una perillosa substància cancerígena. En altres 17 de les 23 estacions que han mesurat aquest contaminant a Catalunya han superat la recomanació de l'OMS, afectant 14 de les seves 15 zones. A l'estació d'Igualada es mantenen les superacions del límit legal semihorari de sulfur d'hidrogen (H2S).
Tots els lleidatans respiren aire contaminat, segons un informe ecologista
Societat
La pol·lució generada des de l'àrea metropolitana de Barcelona, les autovies i autopistes i la zona industrial del Camp de Tarragona s'estén pel territori afectant zones més allunyades i rurals en forma d'ozó troposfèric, segons l'estudi d'Ecologistes en Acció
ARA A PORTADA
-
Societat Lleida registra 8 morts menys que l’any passat i redueix un 36% la sinistralitat mortal Àlvar Llobet i Sotelo
-
Successos Els Mossos investiguen la mort d’una persona localitzada dins d’un cotxe en una sèquia de Torres de Segre
-
Societat A judici el contenciós contra la llicència de la Paeria a la línia d'evacuació dels parcs solars d'Alcarràs ACN
-
Societat Els sindicats denuncien pressions als docents que han renunciat a fer sortides i colònies Àlvar Llobet i Sotelo
Publicat el
08 de juny de 2016 a
les 15:44
Et pot interessar
-
Societat La Urbana de Balaguer deixa de treballar durant tres dies
-
Societat
El Pirineu lleidatà, la zona de Catalunya amb més pobles abandonats
-
Societat
«Aquí», de Llum de Fideu, guanya el Premi a la Millor Estrena d’Arts de Carrer de Fira Tàrrega
-
Societat
Condemnat a dos anys de presó un home de 93 anys per una agressió sexual a una dona amb discapacitat a Juneda
-
Societat
Denunciat un conductor per circular a 190 km/h per la C-14 a Peramola
-
Societat
JARC convoca una tractorada a Lleida per reclamar més ajuts davant l’augment dels costos agraris
