El Festival Internacional de Cinema Solidari de Navarcles (Clam) ja ha engegat els motors per a la celebració de la seva onzena edició i ho fa reforçant el seu missatge de compromís amb la societat i dedicant-lo a un tema de màxim interès en els moments actuals de crisi econòmica política i social: "La igualtat, és possible?". L'organització ja treballa per omplir de contingut aquest eix temàtic central amb una programació cinematogràfica potent, activitats diverses i uns convidats i conferenciants atractius per al públic.
L'11è festival Clam se celebrarà del 8 al 18 de maig a l'Auditori Agustí Solé i Mas i al Centre Cultural la Creueta i confia a aconseguir, amb les forces renovades i la il·lusió per l'èxit de públic aconseguit l'any 2013, la complicitat dels seus seguidors tornant a unir dos aspectes que són l'essència d'aquest certamen: el cinema compromès i de qualitat i la reflexió sobre les problemàtiques socials.
El setè art i la crítica social es tornaran a agermanar i la programació cinematogràfica es complementarà amb un programa d'activitats paral·leles que enguany presenta algunes novetats: es passa de dos temes, com era habitual en les darreres edicions, a només un. D'aquesta manera, es pretén donar més relleu i aprofundir més en la temàtica proposada, amb un programa d'actes multidisciplinaris que s'estén al llarg de les dues setmanes del festival, amb la col·laboració de diverses entitats.
La nova edició es presenta amb altres importants novetats organitzatives, si bé la principal és el fet que primer cop a la seva història el certamen es converteix també en un festival de llargmetratges que s'afegeix al concurs de curtmetratges que ha caracteritzat el CLAM des del seu naixement l'any 2004.
La Igualtat, primer capítol d'un cicle de tres anys dedicat als valors de la Revolució Francesa
El Festival dedicarà aquesta edició a reflexionar sobre la Igualtat. Serà el primer capítol d'un cicle de tres anys de durada al voltant dels tres valors claus per als drets humans i que van servir com a lema de la Revolució Francesa: "Liberté, egalité et fraternité" (llibertat, igualtat i fraternitat).
La llibertat com a concepte individual i col·lectiu i en contraposició a conceptes com la esclavitud, la subjecció i l'opressió; la igualtat com a lluita per abolir les diferències en drets i deures de les persones; i la fraternitat com a fonament de la solidaritat; seran els tres eixos de reflexió per a les properes edicions del Clam i el marc conceptual a partir del qual fer una lectura actual de la nostra realitat i del nostre moment històric.
Més de dos-cents anys després de la instauració d'aquests tres pilars -sobre els quals s'edifica la Declaració Universal dels Drets Humans- els organitzadors del Clam veuen com "la crisi econòmica i financera i les polítiques imposades per un nou absolutisme econòmic amb el pretext de resoldre-la, han fet que la defensa d'aquests drets bàsics sobre el qual s'ha edificat l'estat del benestar –que tant va costar construir– hagin fet un autèntic retrocés i tornin a estar absolutament en perill".
Abolir les diferències i les discriminacions
La Igualtat en el sentit ampli de l'expressió i amb l'objectiu de reivindicar la lluita constant per eliminar les diferències socials entre les éssers humans i abolir les discriminacions per motius de riquesa, origen, raça, sexe o creences.
Segons el Clam "avui són moltes les formes de discriminació i de desigualtat que continuen absolutament vigents i les polítiques econòmiques neoliberals anomenades "d'austeritat" no han fet més que agreujar-les, en apostar per un munt de retallades dels serveis bàsics com l'educació o la sanitat. Com a conseqüència, constatem com trontolla l'estat del benestar i com creixen les diferències entre els ciutadans, amb l'amenaça de provocar una autèntica fractura social".
L'organització del Festival assegura que "creixen les diferències entre rics i pobres, entre els països del nord i del sud, tant a Europa com a la resta del món. La disminució dràstica de les ajudes al desenvolupament i a la cooperació que provenen dels països més rics, fan que als països més pobres s'agreugi l'estat d'unes poblacions abocades a la guerra, a la misèria o a jugar-se la vida als mars o els deserts per buscar un món millor".
En aquest context social, el Clam tornarà a aportar al seu gra de sorra per reflexionar i sensibilitzar d'un tema que ens afecta a tots, i amb el cinema com a plataforma de denúncia, de compromís i de justícia social.
