Relleu generacional

10 de juny de 2015
La petita i mitjana empresa és el pal de paller del teixit productiu del país. Aquesta realitat es tradueix, en termes econòmics i estadístics, però també en termes culturals,en un model empresarial propi format a partir de petites i mitjanes empreses, la majoria de caràcter familiar. L'empresa familiar catalana és un element clau per al dinamisme i creixement de la nostra economia. Les dades ho corroboren: l'empresa familiar a Catalunya representa el 66% del teixit empresarial del país i, actualment, el 57% del total d'ocupació.

Consolidar aquest model productiu requereix un esforç suplementari per a l'empresa familiar quan es tracta d'assegurar la continuïtat del projecte. El relleu generacional és, a banda d'una qüestió cabdal que pot marcar el futur d'una empresa, un procés complex que ens obliga a treballar el futur des del present. Però, a partir de quins paràmetres decidim el qui, el quan i el com? 

És important que ens aturem i donem a aquest procés una dimensió personal, però també emocional i cultural, perquè el traspàs de responsabilitats té uns efectes directes sobre la gestió, la planificació empresarial i la decisió de les estratègies de futur a tots els nivells de l'organització. Passar el testimoni és, per tant, una qüestió transcendental i ha de respondre, més que a una decisió, a un procés i a una metodologia que ens asseguri uns paràmetres objectius d'actuació.

Afortunadament, en aquest cas l'empresa catalana també ha estat pionera i ha creat, a partir de les experiències recollides en petites i mitjanes empreses de Catalunya, una metodologia pròpia que pretén donar resposta a aquests processos de manera que es puguin evitar els costos elevats que suposa la contractació d'especialistes en aquesta matèria.

El repte d'una empresa familiar és perdurar en el futur bo i garantint la permanència dels valors que la sustenten: treball, honestedat i compromís amb el projecte. Quan arriba el moment, cal tenir el cap clar per triar els perfils més capacitats per poder decidir qui n'assumirà el lideratge, però també cal resoldre aspectes com la transmissió de la propietat o la transició del govern de l'empresa. La dificultat de tot plegat rau, naturalment, a portar-ho a terme deixant al marge les emocions i els vincles familiars, aspectes que, en moments crítics, són la clau per a la supervivència. 

Cal planificar aquests processos i implementar-los com un pla d'empresa i, en aquest cas, s'ha de fer a partir de la confiança però també de l'encaix i el compromís amb uns objectius. Tenint clar aquest punt de partida, no hem de tenir por d'afrontar-los ni tampoc posposar-los. El moment del canvi sempre és oportú. L'oportunitat arriba amb la decisió presa des del convenciment, la determinació, la planificació i l'adopció d'un mètode.