[nointext]
Durant moltes dècades, aquestes disfuncions del sòl pèlvic s'han menystingut fins arribar a normalitzar-les com a símptomes associats a l'envelliment de la persona. Mer Blanquet, fisioterapeuta especialitzada en les disfuncions del sòl pelvià de la Clínica Sant Josep, corrobora que "moltes dones no explicaven que havien patit durant anys pèrdues d'orina o fecals o, fins i tot, dolor en les relacions sexuals". Aquest silenci, assenyala, es donava, essencialment "per vergonya: aquests símptomes estaven estigmatitzats i, per tant, no es feia un diagnòstic i tractament fins que no era necessària una intervenció quirúrgica", diu.
[blockquote]Durant dècades, s'han silenciat o menystingut símptomes com les pèrdues d'orina, les fecals o un prolapse d'òrgans que indiquen que hi ha un problema en el sòl pelvià[/blockquote]
Els estudis recents detallen que un 40% de les dones d'entre 35 i 45 anys tenen pèrdues d'orina. Aquesta xifra s'enfila a mesura que es va creixent en edat, fins arribar a un 70% de dones de més de 65 anys que tenen incontinència urinària i altres problemes associats a un sòl pelvià debilitat o lesionat.
Davant d'aquestes dades tan rellevants, l'equip de llevadores i fisioterapeutes de la Unitat de la Dona i la Infància de la Clínica Sant Josep, ha posat de manifest la importància de conèixer l'estat del sòl pelvià, sobretot en aquelles dones que estan embarassades o que ja són mares.
[h3]L'embaràs i el part: l'etapa en la qual més pateix el sol pelvià[/h3]
Segons estudis recents, un 14% de les dones expliquen que tenen pèrdues involuntàries d'orina durant els tres primers mesos de postpart. Aquesta dada s'incrementa fins a un 34% a mida que augmenta l'edat de la persona i es produeixen canvis hormonals, com l'arribada de la menopausa.

La Unitat de la Dona i la Infància de la Clínica Sant Josep ofereix una avaluació de la zona perineal durant el postpart Foto: CSJ
Per revertir aquestes dades, la Unitat de la Dona i la Infància de la Clínica Sant Josep ofereix una visita d'avaluació de la zona perineal durant el postpart a totes les dones embarassades que facin prèviament el curs prepart. Com comenta Blanquet, "a més de donar informació i tècniques per arribar en bones condicions físiques al part, també és necessari acompanyar la dona després del part". Per aquest motiu, l'equip de llevadores i fisioterapeutes avaluen físicament i emocional la dona que ja ha donat a llum en la visita postpart.
I és que, de totes les accions diàries que poden debilitar o lesionar el sòl pelvià -com les males postures o realitzar esport d'impacte- l'etapa de l'embaràs i el part són moments clau i és quan més es debilita tota la musculatura de la pelvis de la dona. L'augment de pes sobtat que força i pressiona els òrgans i els músculs, o el restrenyiment associat a l'embaràs -com tenir un part instrumentat o una cèsaria- són algunes de les causes que poden fer malbé la musculatura de la zona perineal.
Hem de tenir en compte que el sòl pelvià continuarà debilitant-se amb el pas del temps si no es fa una rehabilitació acurada. Així que, si esteu embarassades o voleu revisar l'estat del vostre sòl pèlvic, podeu contactar amb l'equip de la Unitat d'Atenció a la Dona i la Infància trucant al telèfon 93 874 42 98.
[despiece][h4]Símptomes de disfunció del sòl pelvià[/h4]
- Dolor a la pelvis quan es realitza una activitat comuna, com caminar o córrer.
- Incontinència urinària
- Incontinència fecal
- Hèrnies inguinals i abdominals
- Disfunció sexual
- Prolapse
[/despiece]
- Dolor a la pelvis quan es realitza una activitat comuna, com caminar o córrer.
- Incontinència urinària
- Incontinència fecal
- Hèrnies inguinals i abdominals
- Disfunció sexual
- Prolapse
[/despiece]
Vols més informació sobre els serveis de la Clínica Sant Josep?