TikTok, al descobert: així fa servir la plataforma mètodes tòxics per enganxar-te

Documents inèdits destapats per la ràdio pública de Kentucky revelen pràctiques tòxiques i la passivitat absoluta de la companyia amb la presència de menors d'edat, amb menors de 15 anys despullades reclamant recompenses

Documents interns de TikTok destapen les seves pràctiques
Documents interns de TikTok destapen les seves pràctiques | Unsplash
15 d'octubre de 2024, 10:17
Actualitzat: 10:20h

A TikTok li és absolutament igual que els menors d'edat es converteixin en addictes a l'aplicació, reprodueixin pràctiques tòxiques o tinguin problemes greus de salut mental per culpa de la xarxa social. És més, han tret un profit multimilionari.

Un conjunt de documents interns de la multinacional destapats per la ràdio pública de Kentucky ha revelat un conjunt de pràctiques per part de TikTok que explicaria les a diccions dels menors d'edat a la plataforma, els problemes immensos que això genera i com ho incentiven a través d'algoritmes. Encara que l'enfocament de la investigació nord-americana se centra en els joves dels Estats Units -el xoc entre TikTok i els EUA ve de lluny-, les pràctiques són extrapolables a la resta del món i, per tant, a Catalunya.  

El material confidencial que ha sortit a la llum ha generat un terratrèmol en el món tecnològic dels EUA i de la política nord-americana. La investigació revela que una persona només necessita 35 minuts per convertir-se en un addicte a TikTok.

A més, l'NPR (les sigles de l'emissora pública del país) ha destapat el fet que la plataforma no censurava vídeos en directe de menors de 15 anys que es despullaven a canvi de "regals". En la qüestió dels adolescents, la investigació assenyala el fet que la xarxa social està plena de menors d'edat sense que hi hagi cap mena de control. L'empresa matriu, ByteDance, es tanca en banda i nega la major. És més, fa dies que afirmen que "tot està tret de context".

Fora els lletjos i cap restricció als menors

 

D'on sorgeix tot plegat? Catorze fiscals generals dels Estats Units van iniciar una extensa investigació per imposar una demanda contra TikTok en considerar que la xarxa social i l'empresa xinesa tenien com a objectiu convertir en addictes el públic adolescent i menor d'edat. Les conclusions de les comunicacions internes corroborarien la premissa dels fiscals. Un dels fets més rellevants destapats és el fet que els directius sabien en tot moment els efectes nocius que el seu producte provocava en els nens i joves, i sabien per què. La investigació destaca que, en missatges interns, aquests alts càrrecs reconeixien el poder de l'algoritme: menors enganxats a l'app que no els deixa dormir, menjar, sortir de l'habitació o generar problemes de salut mental.

En el cas de l'algoritme, la situació encara es torna més perversa. La gent "atractiva" té premi a TikTok, segons la investigació de l'NPR, però els que no són considerats "guapos" són apartats de l'exposició "aleatòria" i queden relegats a les cantonades del contingut de la xarxa social. Els filtres que tenen la intenció de modificar la cara i fer-la "més atractiva", segons els cànons de bellesa socials, suposen una recompensa encara major a l'hora de donar-te visibilitat a la plataforma. La política de TikTok és, literalment, no mostrar persones que l'algoritme considera lletges.

Una altra xifra alarmant sorgeix d'una recerca pròpia de la companyia xinesa: el 95% dels menors de 17 anys que tenen un telèfon mòbil a les mans fan servir TikTok. La mateixa investigació de TikTok certificava que els nens eren els més susceptibles de ser absorbits pel flux infinit de vídeos de l'aplicació. "Com era d'esperar, a la majoria de mètriques de participació, com més jove sigui l'usuari, millor serà el rendiment", segons un document de TikTok del 2019.

Informar-se? Bombolles i toxicitat per als adolescents

TikTok sap perfectament que genera bombolles d'informació, filtres i contingut. El poderós algoritme que ho controla tot com una espècie de Matrix provoca un efecte de túnel, un passadís que cada vegada es va fent més estret, per a aquells usuaris que consumeixen molt la plataforma: reforça les seves creences, personalitza els seus gustos i l'acaba fent girar en un pal. Una alerta interna marcava el fet que en només 20 minuts, un menor d'edat (o un usuari adult) pot caure en una espècie de pou amb contingut negatiu, tòxic, depressiu... gràcies a l'algoritme.

"Després de seguir diversos comptes de 'painhub' i 'notes tristes', vaig trigar 20 minuts a caure a la bombolla de filtre 'negatiu'", descriu un empleat de TikTok segons la investigació de l'NPR. Un altre empleat va dir: "Hi ha molts vídeos que esmenten el suïcidi", inclòs un que demana: "Si poguéssiu matar-vos sense fer mal a ningú?". La qüestió sobre el suïcidi segueix sent un problema greu en l'actualitat a la plataforma. De tot plegat, la multinacional xinesa ho nega de totes totes. Considera que totes les informacions extretes de les seves comunicacions internes no es corresponen amb la realitat ni amb les seves conclusions. 

En la darrera dècada, diverses persones han alçat la veu contra les principals companyies tecnològiques propietàries de xarxes socials, com Meta (Instagram i Facebook), X o ara TikTok. El cas de Facebook ha arrossegat el seu creador, Mark Zuckerberg, a una voràgine de problemes amb el sistema de justícia dels Estats Units, filtracions internes, dimissions... Ara bé, els usuaris, les subscripcions i el contingut de totes aquestes plataformes creix dia rere dia sense aturador.