NEWSLETTER

El suïcidi a TikTok

«Les xarxes socials han de millorar els algoritmes per detectar i no incentivar la romantificació de la tristesa, de les conductes suïcides i del fet de convertir els problemes de salut mental en una tendència»

Imatge next
Imatge next
Redacció
27 de setembre de 2024, 18:06

El servei d'acompanyament emocional impulsat pel Govern a finals del 2023 ha atès més de 900 joves. Les dades recollides el juny d'aquest any evidenciaven una situació greu: l'estat de salut mental entre els més joves. L'Obro Feel és una eina efectiva que intenta detectar conductes suïcides i de salut mental, donar sortides eficients i acompanyar les persones que les pateixen, especialment els adolescents i menors d'edat. Encara que el percentatge de casos més elevat girava al voltant dels problemes de relacions sentimentals i a la depressió, les idees suïcides un 7% de les consultes ateses. A aquesta xifra cal sumar-li el fet que la mort autoinfligida és una de les principals causes de defuncions entre els més joves del nostre país. I és en aquest context en què entren les noves maneres de comunicar-se per part d'aquest col·lectiu.

Ni cal explicar com són d'importants les xarxes socials i quin paper juguen en la nostra societat, en els instituts o en les relacions que ells mateixos construeixen. Des de fa anys, les principals empreses tecnològiques (Meta, TikTok, X...) donen suport a les administracions i a les principals institucions sanitàries per ajudar en la detecció de suïcidis i problemes de salut mental. Per això mateix, si busques algun d'aquests conceptes als cercadors d'una plataforma o xarxa social, no surt contingut, però apareixen missatges amb telèfons d'ajuda, d'atenció al suïcidi o recomanacions directes.

@titik._kosong#foryoupage#fyp#4u#qoutes#selflove#mentalhealthmatters♬ الصوت الأصلي - 𝕄𝕠𝕟𝕖𝕞 - Monem_ K

Ara bé, per què segueix existint un nínxol de contingut amb tendència suïcida a les xarxes que no es pot detectar? Un dels principals problemes és TikTok, amb un algoritme molt més flexible que el d'altres plataformes. No és gens difícil trobar vídeos amb missatges tristos, desenes de milers, centenars de milers de m'agrada, amb desenes i desenes de comentaris de gent trista. Amb tendència suïcida. Amb ganes de dir que "estan a punt de fer-ho". La majoria són joves, no tenen espais on dir la seva... i estem parlant només d'aquells que parlen en castellà a la plataforma. Àudios de mares rebent trucades que el seu fill s'ha suïcidat, imatges lànguides amb música trista i una frase on es desenvolupa un denominador comú: "vull desaparèixer", "no vull seguir existint", "em fa por fer-ho, però no veig una altra sortida...". No és cap novetat que els racons de xarxes socials, com ho van ser els fòrums o pàgines web de comentaris, apareguin persones que necessiten companyia o que volen expressar la seva soledat, els seus problemes o necessitin desfogar-se.

El problema és la romantització de la tristesa i del suïcidi. En convertir-ho en una espècie de teràpia col·lectiva d'autoconvenciment on els joves veuen centenars d'exemples, de testimonis. Tots pensen el mateix, tots volen fer el mateix, i molt pocs es donen suport per intentar combatre aquests pensaments. Encara que ens capbussem en les tendències, en la moda, en la viralitat o els streamers a les xarxes socials i a les plataformes, cada vegada més s'omple el racó de les persones amb problemes de salut mental greus que segueixen sense trobar una sortida a les seves tendències suïcides. Una millora de l'algoritme, de la detecció d'aquestes conductes, d'aquests àudios, frases i hashtags on pots trobar, sense cap mena de restricció, aquesta mena de contingut, seria un pas necessari que haurien d'assumir les companyies responsables d'aquestes xarxes. Seguir engreixant la llista de persones que es treuen la vida es pot evitar. I no cal mirar a una altra banda, només a la pantalla del nostre mòbil.


Fins la setmana vinent!