Els adolescents no consumeixen la informació com els seus pares o les generacions que els queden per sobre. És un fet palpable en instituts i escoles d'arreu del país, que genera problemes en la comprensió dels fets d'actualitat, en la capacitat per identificar notícies falses o, simplement, per a poder informar-se.
Ho corrobora un nou informe de Save the Childrensobre la desinformació i l'exposició als discursos d'odi per part dels nens i adolescents. Dues de les principals conclusions de l'estudi és que més de la meitat dels menors d'edat de l'estat espanyol no sap diferenciar una fake new d'una notícia real i verídica. A més, el 60% dels joves fa servir les xarxes socials com a plataforma per accedir a la informació. Només la televisió suma xifres similars en el consum per part dels menors.
Ara bé, l'informe també posa el focus en els creadors de contingut, els influencers i els streamers. Un 16% dels adolescents considera que tots ells són una font fiable d'informació, un percentatge que creix fins al 70% en el cas de menors que consideren que aquests creadors són fiables "en determinades ocasions". Les dades, desgranades per gènere, mostren com els nois confien més en aquests perfils: un 23% considera que són una font fiable d'informació davant d'un 9% de les noies. L'organització ha denunciat que l'exposició a aquests continguts "vulnera de manera directa el dret de la infància i l'adolescència a una informació veraç i segura, un dret essencial que cada vegada està més en joc".
No contrasten la informació
En el fet de no saber distingir una notícia falsa d'una verídica, Save the Children destaca el fet que els adolescents passen olímpicament de contrastar-la. Encara que sospitin que és una notícia falsa, un de cada quatre adolescents directament no la contrasta, mentre que un 56% d'adolescents recorreria a familiars i amics per comprovar-ne la veracitat.
"Ens preocupa que aquests familiars i amics també s'estiguin informant a través de les mateixes fonts, cosa que podria crear un efecte bombolla i ampliar el risc de perpetuar informació falsa", ha explicat Catalina Perazzo, directora d'Incidència Política i Social de l'entitat, en valoració de l'informe.
L'anàlisi també ha assenyalat un altre risc que afecta la infància i l'adolescència a l'entorn digital i que impacta de forma directa la seva salut mental. Assenyalen l'exposició permanent, a través de les xarxes, a representacions ideals de determinats estils de vida, estàndards de bellesa i, en el cas de les noies especialment, la sexualització del cos femení.