El bisbe de Vic deixarà de ser administrador apostòlic de Solsona

El bisbe de Menorca, Francesc Conesa, agafarà el relleu al Bisbat de Solsona

Publicat el 03 de gener de 2022 a les 12:53
Actualitzat el 03 de gener de 2022 a les 16:45
El bisbe de Menorca, Francesc Conesa Ferrer (Elx, 1961), ha estat nomenat nou bisbe de Solsona pel papa Francesc. Així ho ha anunciat aquest dilluns en una roda de premsa l'administrador apostòlic Romà Casanova.

Conesa pren el relleu al fins ara bisbe emèrit de Solsona, Xavier Novell, que el 23 d'agost de 2021 presentà la seva renúncia al càrrec de bisbe de Solsona i el Sant Pare va nomenar com a administrador apostòlic de la diòcesi, en “seu vacant”, el bisbe de Vic, Romà Casanova i Casanova.

Per tant, Romà deixarà de ser administrador d'aquesta diòcesi el març. Precisament, l'acte solemne de presa de possessió de Conesa serà el dissabte 12 de març, a les 11 del matí a la Catedral de Solsona.

[noticiadiari]2/228877[/noticiadiari]
[h3] De la cantera episcopal valenciana [/h3]
Francesc Conesa Ferrer pertany a l'anomenada "cantera episcopal valenciana". Professor de filosofia i exvicari general d'Oriola-Alacant, i rector de la Basílica de Santa Maria de seva ciutat natal. L'any 2016 succeí a Menorca el bisbe Salvador Giménez.

Francesc Conesa té 60 anys i es va formar al seminari de la diòcesi d'Oriola-Alacant. Després va ampliar els estudis a la Facultat de Teologia de la Universitat de Navarra de l’Opus Dei, on es va doctorar en filosofia i teologia. Va combinar els estudis amb la tasca pastoral a diverses parròquies alacantines.

El 1998 el bisbe Victorio Oliver el va escollir vicari general. El bisbe Rafael Palmero el va renovar en aquest càrrec durant tot el seu mandat i finalment Josep Murgui el va rellevar el 2004, al cap d’un d’any d’arribar a Alacant. L’exercici de vicari general durant setze anys és un bon aprenentatge sobre com funciona el govern d’una diòcesis.

Des de 1992 és professor de filosofia i de teologia en el Seminari Diocesà d'Oriola-Alacant i des de 1994 es professor associat de la Facultat de Teologia de la Universitat de Navarra.

El nomenament s’ha fet públic aquest migdia. Conesa ha publicat una carta de salutació als nous diocesans: “Vull caminar amb vosaltres, adaptar el meu pas al vostre”. L'encara, administrador apostòlic, Romà Casanova ha agraït que el Sant Pare hagi tingut en compte la "història de la diòcesi solsonina, i les circumstàncies viscudes i patides aquest mesos".

[h3]Bisbes menorquins, valencians i catalans[/h3]
El darrer bisbe que ha tingut Menorca nascut a les Illes va ser Miquel Moncadas, fins al 1977. Després va tenir dos clergues catalans, Antoni Deig i Francesc-Xavier Ciuraneta i dos bisbes auxiliars de Valencia, Joan Piris i Salvador Giménez. Els cinc van ser traslladats al cap de pocs anys de seu nomenament a una diòcesis catalana: tres a Lleida (Ciuraneta, Piris i Giménez) i dos a Solsona (Moncadas i Deig). Així, fa gairebé mig segle que els bisbes de Menorca acaben aterrant a Catalunya, amb preferència per Solsona.