Menys afluència d'usuaris de l'habitual a l'estació de Vic en la represa del servei a l'R3

Reclamen més freqüències en hores punta perquè el ferrocarril sigui una alternativa real al vehicle privat

Un tren de l'R3 a l'estació de Vic.
Un tren de l'R3 a l'estació de Vic. | ACN
Redacció
17 de juny de 2024, 10:52
Actualitzat: 11:06h

L'R3 és una de les línies de Rodalies de Catalunya que aquest dilluns recupera la normalitat amb freqüències i trajectes habituals. A l'estació de Vic, però, no hi havia l'afluència habitual d'un dilluns laborable. "Falta que la gent sàpiga que tornen a haver-hi trens" i que Adif i Renfe corregeixin "el dèficit d'informació", es queixava aquest matí Montse Ayats, membre de la plataforma Perquè no ens fotin el tren.

Si bé la represa del servei hauria de ser una bona notícia després de la interrupció pel robatori de cable del 12 de maig, molts usuaris reclamen reforçar les freqüències en hora punta per ser una alternativa real al cotxe. "No et poden fer esperar dues hores per agafar un tren de vuit minuts", es queixa la Carme, una usuària.

Des de la plataforma d'usuaris critiquen no s'hagi informat amb més antelació de la represa del servei, tenint en compte que aquest cap de setmana ja se sabia que es farien les proves. Montse Ayats, una de les seves membres, explica a l'ACN que la falta d'informació és "el que falla sempre" i és un dels "dèficits pendents", juntament amb la "manca de manteniment" a Rodalies. Si no, afegeix, com s'explica que "el centre neuràlgic" de la línia "es pugui sabotejar" amb un robatori de cable?, es pregunta tot remarcant que "una cosa porta a l'altra: retards, avaries i problemes en la infraestructura".

I mentre això passa, els usuaris ho viuen amb "molta incertesa". Ayats assenyala que agafar avui en dia el tren és un tema de "militància" o de falta de recursos per anar amb altres transports alternatius. L'únic aspecte que els fa ser optimistes des de la plataforma és que actualment el transport de Renfe és gratuït. Aquest fet, diu, fa que sigui la millor alternativa de transport malgrat els possibles retards. "Confiem que aquesta setmana recuperem usuaris", explica.

La previsió de nous talls per les obres de desdoblament en la línia obligarà a tenir un bon sistema alternatiu. Des de la plataforma demanen repetir el sistema de posar busos des de Centelles i la Garriga i que hi hagi una bona coordinació amb els horaris dels trens. I en el cas d'Osona, per exemple, que siguin directes des de Vic i Centelles com ja es va fer en l'anterior tall d'obres.

desdoblament r3 vic irene gimenez nacio osona2
Tram on finalitza el futur desdoblament de l'R3 entre Centelles i Vic. Irene Giménez Vinyet

Més freqüències en hora punta

Una de les principals demandes dels usuaris és que hi hagi més freqüències en hora punta. Carme Gil, de Sant Miquel de Balenyà, és una usuària habitual de l'R3. Explica que sempre ha d'anar amb molt temps d'antelació perquè "no es refia" del servei, però que el pitjor de tot són les esperes per la falta de freqüències. "I com jo, n'hi haurà milers", remarca, tot subratllant que cal un replantejament dels horaris. Alguns cops, acaba demanant a la parella que la passi a buscar a la nit perquè "està cansada de treballar" i així evitar les llargues esperes. Però això li passa cada dia. "No facis agafar el tren a les 6.49 als que van a treballar a les 8", es queixa. I afegeix: "De què parlem? De sostenibilitat? És sostenible que en una carretera hi passin 50.000 cotxes al dia?", es pregunta amb indignació.

Per als usuaris com la Carme Gil, de Sant Miquel de Balenyà, aquest dilluns s'ha donat una paradoxa: passen a tenir pitjors freqüències que durant el temps que hi ha hagut restriccions del servei pel robatori de cable del maig. La Chelo, veïna d'aquesta localitat ho explica. "La represa ens perjudica perquè s'han reduït els trams de pas dels trens. Quan no hi ha normalitat, a mi em beneficia perquè cada mitja hora sé que tinc tren. Ara amb el canvi d'horari per entrar a les 8 m'he de llevar a les 6 i agafar el tren de les 6.45 h", malgrat que el trajecte fins a Vic no supera els 8 minuts. Aquesta usuària detalla que fins i tot han pensat organitzar-se amb veïnes per anar cap a la capital d'Osona, però "és inviable". "Tant costaria que passés el tren igual que passa per Centelles?", es pregunta tot afegint que necessiten una ampliació del servei.

La falta de manteniment és una altra de les queixes. L'Enric Casanovas, un usuari gran de Balenyà, diu que a aquesta estació ja fa dies que no van els altaveus, una mancança que li dificulta poder canviar d'andana amb rapidesa si el tren no passa per la via habitual. I a Vic també es queixa que "fa dos mesos o més que les escales mecàniques no van". "Jo agafo l'ascensor, però, i el dia que també s'espatlli?", diu amb resignació. 

Arxivat a