Plataformes d'usuaris presenten al·legacions al desdoblament de l'R3 entre Centelles i Vic

L'estudi informatiu planteja dues opcions per duplicar la via: s'aposta per l'alternativa que permetria que els trens assoleixin una velocitat de 160 km/h, però se'n demana la revisió del tram de la variant de Malla per problemes mediambientals

Portaveus de la PTP i Perquè no ens fotin el tren, aquest dijous a Vic.
Portaveus de la PTP i Perquè no ens fotin el tren, aquest dijous a Vic. | Irene Giménez Vinyet
06 de juny de 2024, 15:26
Actualitzat: 12 de juny, 9:07h

Des l'Associació per a la Promoció del Transport Públic i Perquè no ens fotin el tren han presentat al·legacions a l'estudi informatiu pel desdoblament d'aquesta línia en el tram Centelles-Vic. Tot i celebrar l'avançament en la duplicació de la via, insisteixen que, entre altres, el projecte "té greus mancances" en la previsió d'accessos i la integració urbana de les estacions afectades (Balenyà-Tona-Seva, Balenyà-els Hostalets i Centelles).

D'altra banda, l'estudi informatiu -en procés d'exposició pública fins aquest divendres- proposa dues opcions en referència al desdoblament de l'R3 entre Centelles i Vic: els col·lectius d'usuaris aposten per l'alternativa que permetria que els trens assolissin una velocitat de 160 km/h, reduint així el temps de trajecte. Amb tot, demanen que es revisi el tram de la variant de Malla per problemes mediambientals i expropiacions de terrenys agrícoles que han generat l'oposició d'alguns. "Necessitem una resposta que generi el màxim de consens al territori", apunta Adrià Ramírez, president de la PTP.

Dèficit en el disseny de les estacions afectades

"Hem detectat errors en l'estudi informatiu pel desdoblament del tram Centelles-Vic", explica Ramírez. El primer dels quals, explica, és en el disseny de les estacions afectades. En aquesta línia, detalla que "no s'han tingut en compte els accessos": per exemple, a l'estació de Balenyà-Tona-Seva, que no contempla l'accés a peu des de la banda oest, o a Centelles, on passa el mateix des de la banda est.

El conjunt d'al·legacions que han presentat s'han entomat "amb bons ulls" des dels ajuntaments, que les han replicat i adaptat a les seves casuístiques. "Esperem que el Ministeri les incorpori", diu Ramírez.

desdoblament r3 vic irene gimenez nacio osona2
Punt on acaba l'estudi informatiu de desdoblament de l'R3 entre Centelles i Vic. Irene Giménez Vinyet

Dues alternatives de millora de capacitat de la línia

L'estudi plantejat pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible contempla dues alternatives de disseny pel desdoblament de l'R3: una amb el traçat actual a través de la qual els trens assoleixen els 120 km/h; o una proposta amb millores en el traçat que permetrien que els combois assolissin una velocitat de fins a 160 km/h.

PTP i Perquè no ens fotin el tren aposten per a la segona possibilitat "perquè planteja una millora de la velocitat", tot i que demanen que es revisi el tram de la variant de Malla perquè "genera un impacte negatiu i rebuig per part del territori".

En aquest punt, l'estudi informatiu proposa la reducció d'una corba que permetria incrementar la velocitat de pas dels combois. Amb tot, aquesta actuació suposa l'expropiació de diversos terrenys agrícoles així com problemes mediambientals. "Volem una alternativa que ens permeti tenir una línia de futur per les pròximes dècades, però amb consens", insisteix el president de la PTP.

Les plataformes d'usuaris aposten, doncs, per a una tercera opció i denuncien que "el Ministeri ha fet l'estudi sense interlocutor amb el territori". Ara, diuen, qui ha de liderar el projecte és l'Oficina Tècnica de l'R3 perquè "és qui té els recursos i el consens polític per plantejar la solució".

desdoblament r3 vic irene gimenez nacio osona1
Punt on acaba l'estudi informatiu de desdoblament de l'R3 entre Centelles i Vic.Irene Giménez Vinyet

Més fiabilitat, freqüències, connectivitat i rapidesa

Els col·lectius d'usuaris reiteren la necessitat d'una gran millora a l'R3 que inclogui una major fiabilitat, més freqüències de pas, connectivitat i rapidesa. Des de Perquè no ens fotin el tren fa anys que reivindiquen "l'estat d'abandó que pateix una línia ancorada al segle XX", tal com remarca el seu portaveu, Marc Janeras.

Les actuacions de desdoblament, diu, són una bona oportunitat per a fer-hi una millora global. Defensem que la línia ha de tenir doble caràcter de serveis: el de Rodalies amb trens que arribin fins a la Garriga, Torelló i eventualment Ripoll; i el Regional, amb combois que ofereixin temps de viatge raonables al Ripollès i la Cerdanya, així com una connexió internacional a la Tor de Querol-Enveig.

"Què passa amb el mentrestant?"

Les entitats també reclamen que es gestioni eficientment el període d'obres: "Què passa amb el mentrestant?", pregunta irònicament el portaveu de Perquè no ens fotin el tren.

En aquesta línia demanen millores per reduir dràsticament les afectacions dels futurs talls de la línia pel desdoblament. Afirmen que, pels 18 km del tram Mollet-la Garriga, el tall ha sigut "dolorós" i temen que es repeteixi el mateix amb les pròximes obres. Diu que encara "ens esperen quatre trams així" per duplicar la via i afegeix que, en no oferir un servei de qualitat, "estan buidant el tren".

Arxivat a