
Fa unes dies, es van presentar a la biblioteca Joan Triadú de Vic els resultats del projecte educatiu MILLOREM, un important estudi educatiu que té per objectiu detectar quins factors provoquen que els alumnes de secundària no aconsegueixin l’èxit escolar. L’anàlisi també fa propostes per millorar el sistema educatiu a casa nostra. A la comarca d’Osona hi han participat 2.861 alumnes i la seva durada ha estat de vuit mesos.
A l’acte hi van assistir la consellera delegada d’Ensenyament del Consell Comarcal d’Osona, Mercè Puntí, els directors dels centres participants, professors, mestres, membres del Consell Comarcal, pares i mares, entre d’altres. També hi va ser present Antoni Argent, l’autor de l’estudi. Argent és professor, economista i president de l’Associació Educativa i Formativa TBCLASS, una entitat sense ànim de lucre de les Franqueses del Vallès que ja el curs passat va realitzar el mateix estudi a la comarca del Vallès Oriental, on hi van participar 12.224 alumnes de secundària.
Segons l’estudi, el fracàs escolar a la comarca d’Osona se situa en el 30%. Les causes principals de l’elevat fracàs escolar són:
- La falta d’esforç (aplicació de la llei del mínim esforç). El 48% d’alumnes no repassen cada dia el que s’ha fet a classe aquell mateix dia.
- Poca dedicació en preparar els exàmens (el 91% dels alumnes comencen a preparar un examen durant els tres dies abans).
- Falta de motivació en l’estudi.
- L’estudi no és la principal prioritat que tenen.
- Absència d’il·lusió i interès per aprendre.
- No domini de tècniques d’estudi bàsiques (resum, esquema, subratllat i comprensió lectora).
- No correlació entre el que aprenen i la realitat que viuen.
- El mateix funcionament del sistema educatiu.
- Desorientació i desestructuració familiar.
- Trastorns d’aprenentatge (TDAH, dislexia…)
Segons Argent, cal ajudar als nois i noies que pateixen situacions de fracàs escolar per evitar que caiguin en situacions d’exclusió social i laboral. Per tant, és urgent fer una aposta seriosa per tractar d’evitar-lo abans que es produeixi. Però la realitat és aquesta: massa activitats, poc temps per repassar i els estudis no són la principal prioritat que tenen.
Segons afirma el professor, la investigació ha tingut en compte variables que intervenen en la pràctica educativa i que fan d’aquesta una oportunitat per a l’aprenentatge dels alumnes. Els alumnes havien de respondre una enquesta amb 25 preguntes així com treballar a l’hora de tutoria un full amb unes preguntes relacionades amb les de l’enquesta. Respecte els qüestionaris, es va intentar explorar de forma detinguda les diferències existents entre els diferents nivells d’edat, centrant-nos en les diverses variables que intervenen en el procés d’ensenyament.
L’informe redactat dedica un espai a parlar de la família i de la responsabilitat dels pares i mares d’educar i dedicar temps als seus fills ja que el centre escolar, tot sol, no pot. L’estudi posa de manifest, també, la gran quantitat d’activitats extraescolars que realitzen els alumnes.

El que deixa ben clar l’estudi ens que “ens cal millorar”. Per això entre les mesures que es proposen al Departament d’Ensenyament destaquen:
- Reduir el nombre d’alumnes per aula
- Invertir més recursos i invertir-los millor
- Realitzar una prova de llengua catalana obligatòria pels alumnes de 4rt d’ESO que vulguin obtenir el nivell C. Actualment, tot alumne que supera l’últim curs d’ESO l’obté automàticament.
- Pla d’Esforç i Millora (PEM) obligatori per aquells alumnes que durant el primer cicle de secundària s’ha vist que no mostren interès, no tenen ganes de continuar els estudis, molesten a classe i provoquen que el nivell d’aprenentatge no sigui l’adequat.
- Curs de Preparació per la Secundària (CPS). Es tractaria de fer una prova vinculant al finalitzat l’etapa de Primària.
- Pla de lectura al centre escolar (dues hores a la setmana).
- Exàmens finals obligatoris a partir de 5è de Primària realitzant una prova especial a 6è de Primària i 4rt d’ESO.
- Augmentar el nombre d’hores de llengües i matemàtiques.
- Establir una nova matèria obligatòria: Tècniques d’Aprenentatge i Estudi (TAE).
Finalment, Argent deixar ben clar que “l’educació anticipa el futur més immediat” i que les retallades no ajuden ni de bon tros a millorar la situació actual.
La realització d’aquest estudi es va posar en coneixement als Serveis Territorials de la Catalunya Central i al mateix Departament d’Ensenyament. No ha rebut cap ajuda ni subvenció pública i ha estat realitzat gràcies al finançament rebut per part d’una fundació i d’empreses privades del Vallès Oriental que han cregut en la importància d’aquest estudi (Estabanell Energia, Igràfic, Fundació Espavila, Bopla, Abolafio i Aula centre de formació).