Foment no aspirava a aconseguir la suspensió de la vaga aquest mateix dilluns i, per tant, el desacord d'avui entrava dins del seus esquemes, però sí pretenia evitar que no anés a més després que l'aturada s'hagi estès a les principals ciutats espanyoles -a Madrid han tallat la Castellana- i que, en el cas de Barcelona, el col·lapse s'hagi eixamplat de la Gran Via al Passeig de Gràcia. El sector, que reconeix haver-se sorprès per la "solidaritat" i la "unitat" forjada en una protesta al carrer sense precedents en el punt àlgid del turisme a la capital catalana, se sent fort per portar el pols fins al final dels seus objectius.
[blockquote]La patronal dels VTC acusa els taxistes d'estar fent un "xantatge" i demanen al govern espanyol que no cedeixi[/blockquote]
La resolució de la crisi s'enfoca en la línia que han defensat els taxistes i la regulació de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, presidida per Ada Colau, suspesa pel Tribunal Superior de Justícia divendres passat: que les autonomies tinguin la competència per concedir llicències VTC i que els ajuntaments puguin participar de la regulació per garantir una ràtio d'una llicència VTC per cada 30 de taxi. El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha lamentat, però, que després de la reunió amb Foment el redactat de la primera versió de la nota de premsa emesa pel ministeri no precisés la línia de compromís exposada. "Aquest no és el tracte. La vaga seguirà", sentencia.
Tot plegat, mentre el president de la patronal dels vehicles de lloguer amb conductor Unauto, Eduardo Martín, acusa el sector del taxi d'estar fent un "xantatge" a la societat i demanen al govern del PSOE que no cedeixi davant del que consideren un "monopoli". Les llicències existents, ha dit, "es queden perquè són legals".
A l'espera de la compareixença del ministre el divendres
El compromís del govern espanyol és aprovar un decret llei el 14 de setembre que garanteixi el traspàs de la competència i així ho plantejarà el ministre a la reunió que aquest dimecres mantindrà la Conferència Sectorial del Transport amb les comunitats autònomes. Tot i que aquesta data podria marcar un punt d'inflexió en la vaga, els taxistes mobilitzats veuen difícil suspendre la protesta fins almenys divendres, quan està previst que Ábalos comparegui després de la reunió del consell de ministres i desgrani com i quan s'efectuarà el canvi normatiu. "La vaga pot durar fins que divendres faci la seva declaració el govern espanyol. Ho decidiran els companys", ha explicat Álvarez després de reunir-se amb Foment. El sector busca que les promeses no quedin en paper mullat i que el govern no tingui marge per fer-se enrere.
[blockquote]Pedro Saura, secretari d'Estat d'Infraestructures: "La reunió ha estat molt positiva. Els punts que ens ha plantejat el sector del taxi ens sonen molt bé"[/blockquote]
Les dues parts en negociació han reconegut que les converses, però, van pel bon camí, malgrat que l'episodi amb la nota de premsa del ministeri ha acabat enterbolint els resultats. Fins a tal punt, que Foment ha enviat una segona versió en la qual especifica les mesures que està disposat a impulsar. L'executiu espanyol ha argumentat que el conflicte no és de posicionament polític sinó competencial i és per això que demanen el marge de temps suficient per fer el traspàs amb "consens" amb les comunitats autònomes. "La reunió ha estat molt positiva. Els punts que ens ha plantejat el sector del taxi ens sona molt bé", ha assegurat el secretari d'Estat d'Infraestructures, Pedro Saura, després de la reunió. "Ens ha agradat el to del ministeri. Són conscients que el problema és seriós", ha dit el president d'Antaxi, Julio Sanz.
Aquest dimarts, les associacions de taxistes es reuniran amb la Generalitat. El director general de Transports, Pere Padrosa, demana a l'Estat que el traspàs de la competència es faci amb "garanties" i els "recursos necessaris" per garantir la "cohabitació" entre els taxis i els VTC. A la reunió de demà, però, demanaran als taxistes que deixin de bloquejar el centre de la ciutat.

Taxistes acampats a la Gran Via Foto: ACN
Colau confia que la solució sigui ja "molt a prop"
La mateixa alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha dit aquest dilluns al matí que la solució al conflicte del taxi i de la vaga "pot estar molt a prop", tot i que ha demanat que no es repeteixin imatges "horribles i inacceptables" com la de taxistes agredint conductors de VTC. En tot cas, el posicionament de Foment ha estat el d'atendre les demandes que el sector del taxi ha posat sobre la taula i que l'Ajuntament de Barcelona ha apadrinat. El PP i Ciutadans han aprofitat la crisi per carregar contra el govern de Pedro Sánchez, a qui acusen "de plegar-se als interessos de Colau i els seus socis" per "reobrir una guerra que perjudica el turisme i l'economia". Demanen, de fet, la compareixença urgent d'Ábalos al Congrés mentre que Podem reclama la del director de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència pel seu paper en el litigi.
Els taxistes han bloquejat el centre de Barcelona garantint, això sí, la circulació de vehicles pels laterals de la Gran Via entre Entença i Bailén, quasi tres quilòmetres. La Guàrdia Urbana s'encarrega del dispositiu per garantir que la mobilització dels taxistes causi la menor afectació possible per a la ciutat. Es calcula que només a Gran Via hi ha 1.600 taxis aparcats, però la protesta s'ha estès a altres carrers com ara a la Via Laietana i en total podrien ser prop de 2.000, els vehicles.
En ple auge del turisme estival a la capital catalana, la vaga dels taxistes ha tingut un impacte en el comerç de la ciutat. La patronal Unió d'Entitats de Retail de Catalunya (RetailCat) assegura que el comerç de la zona afectada ha perdut un 25% del tràfic de clients en un dia normal. Segons la Cecot, la vaga està tenint un "alt impacte negatiu" perquè afecta a l'economia però també al turisme i a la "imatge i prestigi" a l'exterior. Els taxistes són conscients d'aquestes conseqüències, però reivindiquen que ningú els faria cas sense aquesta demostració de força. "Només volem poder continuar treballant i, per això, estem disposats al que faci falta", resumeix José Moreno, llicència 10.791.