Reduir l'impacte sobre el monument de les visites és una de les
prioritats del pla director de la portada, aprovat per la comissió de
Patrimoni el passat agost i que preveu també la neteja de la pols de la
portada, la creació d'estudis i l'eliminació de l'impacte del sol sobre
la pedra.
Per aconseguir donar un bon servei al visitant però conservar el monument, el Departament preveu signar un conveni amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya per poder instal·lar aquesta nova tecnologia 3D que els visitants trobaran a la sortida de la portada. Prèviament, estudiants de la Universitat Politècnica han escanejat el volum de la portada i aquesta informació serà la que es posi a disposició dels visitants.
A través d'uns ordinadors, cada visitant podrà col·locar-se unes ulleres especials per veure en tres dimensions i escollir quines són les parts del monument que vol veure en detall, podrà acostar-les, allunyar-les i veure-les des de diferents angles. 'Aquesta eina informàtica permetrà al visitant poder jugar amb les diferents parts del monument i així garantim que el temps que cada visitant passa contemplant la portalada es redueix', ha indicat el director general de Patrimoni Cultural, Josep Maria Carreté.
Grups de menys de 20
Carreté ha explicat que algunes de les mesures urgents que inclou el Pla director ja s'estan aplicant des del setembre, com és el control sobre el nombre de persones que a la vegada entren al recinte per visitar la portalada. Segons ha detallat, fins ara hi accedien grups nombrosos de fins a 50 persones i, el fet d'haver-hi tanta gent, feia que hi hagués contacte directe entre les pedres i les persones. Per evitar aquesta erosió constant del monument, Cultura ha fixat que el màxim de persones que poden entrar simultàniament a fer la visita ha de ser de 20.
'Aquestes són mesures que ens permeten preservar la portalada', ha indicat també el conservador de pintura mural i materials petits del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat, Pere Rovira. Només al 2007, van passar 52.316 visitants pel monument.
El mateix pla també prohibeix que s'hi celebrin actes públics o privats –com concerts o d'altres trobades- i també s'ha posat sobre la taula la necessitat d'obrir el mínim les portes perquè a l'interior del conjunt hi ha un control exhaustiu sobre la temperatura i la humitat –per garantir la conservació de la pedra- que s'altera cada vegada que hi entra aire provinent de l'exterior.
Altres actuacions urgents van adreçades a netejar la pols superficial que es va acumulant sobre la pedra, arreglar les butllofes que es fan a les parets de la portada o estudiar com reduir al 100% la incidència de la llum solar, entre d'altres. Rovira ha explicat que, malgrat el doble vidre que protegeix la portada ja disposa d'un filtre d'ultraviolats, el sol d'hivern que és molt baix fa mal a la pedra i s'ha de trobar un mecanisme que eviti aquesta influència.
Aquest pla director s'ha elaborat amb la voluntat de donar millors condicions de conservació del conjunt monumental, reduir-ne l'impacte humà i millorar-ne la comprensió amb la introducció de les noves tecnologies, com és el cas de l'audiovisual en 3D.
Per portar a terme tot aquest seguit d'accions i els estudis previs que requereixen, el departament disposa ja d'una partida de 400.000 euros que se suma a les despeses ordinàries pressupostades que es deriven del monument.
La portada de Ripoll data del 1150 (el pòrtic és posterior, del segle XIII-XIV) i ha patit al llarg dels segles nombroses destruccions, reconstruccions i processos de conservació fruit de guerres, setges i terratrèmols. Les primeres intervencions per restaurar-lo es van fer ja al 1886, al 1964 s'inicia la restauració del porxo i la portada i des del 1993 s'ha aïllat amb vidre la portada per poder climatitzar l'interior i garantir una millor conservació per la pedra. És al 2007 que es decideix crear un 'full de ruta' –el Pla director- per poder garantir una conservació minuciosa.
Per aconseguir donar un bon servei al visitant però conservar el monument, el Departament preveu signar un conveni amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya per poder instal·lar aquesta nova tecnologia 3D que els visitants trobaran a la sortida de la portada. Prèviament, estudiants de la Universitat Politècnica han escanejat el volum de la portada i aquesta informació serà la que es posi a disposició dels visitants.
A través d'uns ordinadors, cada visitant podrà col·locar-se unes ulleres especials per veure en tres dimensions i escollir quines són les parts del monument que vol veure en detall, podrà acostar-les, allunyar-les i veure-les des de diferents angles. 'Aquesta eina informàtica permetrà al visitant poder jugar amb les diferents parts del monument i així garantim que el temps que cada visitant passa contemplant la portalada es redueix', ha indicat el director general de Patrimoni Cultural, Josep Maria Carreté.
Grups de menys de 20
Carreté ha explicat que algunes de les mesures urgents que inclou el Pla director ja s'estan aplicant des del setembre, com és el control sobre el nombre de persones que a la vegada entren al recinte per visitar la portalada. Segons ha detallat, fins ara hi accedien grups nombrosos de fins a 50 persones i, el fet d'haver-hi tanta gent, feia que hi hagués contacte directe entre les pedres i les persones. Per evitar aquesta erosió constant del monument, Cultura ha fixat que el màxim de persones que poden entrar simultàniament a fer la visita ha de ser de 20.
'Aquestes són mesures que ens permeten preservar la portalada', ha indicat també el conservador de pintura mural i materials petits del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat, Pere Rovira. Només al 2007, van passar 52.316 visitants pel monument.
El mateix pla també prohibeix que s'hi celebrin actes públics o privats –com concerts o d'altres trobades- i també s'ha posat sobre la taula la necessitat d'obrir el mínim les portes perquè a l'interior del conjunt hi ha un control exhaustiu sobre la temperatura i la humitat –per garantir la conservació de la pedra- que s'altera cada vegada que hi entra aire provinent de l'exterior.
Altres actuacions urgents van adreçades a netejar la pols superficial que es va acumulant sobre la pedra, arreglar les butllofes que es fan a les parets de la portada o estudiar com reduir al 100% la incidència de la llum solar, entre d'altres. Rovira ha explicat que, malgrat el doble vidre que protegeix la portada ja disposa d'un filtre d'ultraviolats, el sol d'hivern que és molt baix fa mal a la pedra i s'ha de trobar un mecanisme que eviti aquesta influència.
Aquest pla director s'ha elaborat amb la voluntat de donar millors condicions de conservació del conjunt monumental, reduir-ne l'impacte humà i millorar-ne la comprensió amb la introducció de les noves tecnologies, com és el cas de l'audiovisual en 3D.
Per portar a terme tot aquest seguit d'accions i els estudis previs que requereixen, el departament disposa ja d'una partida de 400.000 euros que se suma a les despeses ordinàries pressupostades que es deriven del monument.
La portada de Ripoll data del 1150 (el pòrtic és posterior, del segle XIII-XIV) i ha patit al llarg dels segles nombroses destruccions, reconstruccions i processos de conservació fruit de guerres, setges i terratrèmols. Les primeres intervencions per restaurar-lo es van fer ja al 1886, al 1964 s'inicia la restauració del porxo i la portada i des del 1993 s'ha aïllat amb vidre la portada per poder climatitzar l'interior i garantir una millor conservació per la pedra. És al 2007 que es decideix crear un 'full de ruta' –el Pla director- per poder garantir una conservació minuciosa.