La marxa lenta a la C-17 de cada mes

La tercera protesta punxa i només reuneix 200 ciclistes

Redacció
16 de gener de 2012
Les marxes lentes ciclistes estan esdevenint una tradició.
Les marxes lentes ciclistes estan esdevenint una tradició. | Xevi Mas
Les marxes lentes ciclistes estan esdevenint una tradició. Foto: Xevi Mas

Les marxes lentes a la C-17 porten camí d'esdevenir una "tradició". Els clubs ciclistes insisteixen i continuen reclamant el dret de circular per l'autovia mentre que cada vegada són més usuaris de la via, administracions i agents turístics del Ripollès que reclamen una solució a un conflicte que corre el risc d'enquistar-se.

Si els ciclistes pretenien aconseguir una demostració de força abans de la primera reunió amb el director general de Carreteres -prevista pel dia 30 de gener- aquesta vegada no ho han aconseguit. Aquest diumenge han aplegat unes 200 persones a la tercera marxa lenta entre Borgonyà i Ripoll. La xifra és lleugerament inferior a la del 6 de novembre i ha representat menys de la meitat de l'assistència del 4 de desembre. Val a dir però, que el fred aquest diumenge al matí era intens.

La inauguració del desdoblament de la C-17 va suposar la prohibició de la circulació amb bicicleta. La mesura impossibilita als aficionats d'Osona fer les seves tradicionals sortides al Ripollès ja que per arribar-hi s'han de fer més de 100 km per les carreteres del Lluçanès.

Veient la situació creada, els diversos clubs ciclistes d'Osona i el Ripollès es van adreçar al Departament de Territori per tal de buscar una solució. La resposta de la Generalitat, feta per comunicació escrita, no va satisfet gens als practicants d'aquest esport. De fet, no se'ls hi proposa cap alternativa real ja que només se'ls va recordar les bondats de la nova autovia i els van recordar que a les dues comarques ja “disposen de rutes per practicar el ciclisme amb suficient seguretat”.

Tot i això, els clubs consideren que tenen la llei a favor ja que el Reglament general de circulació només prohibeix el pas de ciclistes per autovies quan existeixen itineraris alternatius, un fet que no passa entre Osona i el Ripollès. De fet, recorden que a bona part de les autovies de titularitat estatal, a diferència de les que són de la Generalitat, no hi ha cap problema per circular-hi.

L'Ajuntament de Ripoll vol que se solucioni la situació

Les reivindicacions dels clubs ciclistes han despertat bastant suport institucional a Osona on diversos ajuntaments han aprovat mocions per reclamar el dret de circular per la C-17. Al Ripollès la situació ha estat diferent. De fet, l'Ajuntament de Ripoll demana que se solucioni la situació i plantejarà la qüestió en una reunió que tindran amb Jordi Follia aquest mateix divendres. L'alcalde Jordi Munell no veu gens clar que els ciclistes puguin passar per l'interior dels túnels per problemes de seguretat però tampoc desitja que continuïn les marxes lentes.

El PSC ripollès, per la seva banda, ha presentat una moció al plenari per tal que es desencalli la via verda que ha d'unir les dues comarques. Una possibilitat que podria esdevenir una alternativa a la manca de connectivitat ciclista -a banda de l'opció amb BTT que ha plantejat de manera provisional el Consorci Alba Ter- ja que entenen que a la C-17 s'ha de prioritzar la seguretat.

Galeria de fotos 15 de gener 2012 (Lurdes López i Xevi Mas)

Galeria de fotos 4 de desembre 2011 (Adrià Costa)

Galeria de fotos 6 de novembre 2011(Adrià Costa)
 

Els ciclistes circulant per un dels túnels de la C-17. Foto: Lurdes López