Jesucrist Superstar a Sant Joan de les Abadesses

Publicat el 16 d’abril de 2006 a les 08:00
Avui diumenge i dilluns de Pasqua, el grup de teatre SAT de Sant
Joan de les Abadesses estrenarà al Teatre Centre la seva darrera
producció, JHS SUPERSTAR, un musical basat en la conegudíssima òpera rock i posteriorment pel·lícula que fou un referent estètic dels anys 70. L'obra narra la Passió de Crist des d'un punt de vista heterodox, vist
des dels ulls de Judes. Més de 30 actors majoritàriament de Sant Joan,
però també d'altres llocs de la comarca interpretaran en directe aquest
espectacular musical, que espera repetir l'èxit de crítica i públic que
van aconseguir amb el seu darrer musical ''Cal Gat''. Les representacions
tindran avui diumenge 16 d'abril a les 22:30h i el dilluns 17 d'abril
a les 18h. La venda d'entrades serà a les taquilles del teatre el
dissabte dia 15 de 12 a 12:30 del migdia per a socis i de 12:30 a 13:00
per a públic en general i una hora abans de les representacions.



JHS SUPERSTAR
Després de mesos de feina, el SAT torna a posar a escena un musical. És
molt difícil d'emular un èxit tan important com el que vàrem aconseguir amb
"Cal gat", però volem tornar-ho a intentar amb una obra que ja podem
considerar com un clàssic. La seva estrena primer com a musical i després
com a pel·lícula, ara fa més de 30 anys, va suscitar adhesions incondicionals i
polèmiques que el temps ha ajudat a superar. I és que posar dalt de l'escenari i
a les pantalles una òpera-rock sobre la passió de Crist tenia el seu atractiu i els
seus perills. L'excel·lent partitura i el punt d'heterodòxia necessari per tal
d'atreure públics diferents van fer que aquesta obra fos un autèntic boom
mundial. Tant, que s'ha dit que avui en dia és difícil trobar persones en la
civilització occidental que no hagin sentit o tral·larejat mai alguna de les
melodies d'aquest musical.
Després de més de trenta anys, i superada ja l'estètica hippie de la qual va
ésser un fidel exponent, s'imposa avui dia una relectura d'aquesta obra sota
criteris estètics més actuals, sense deixar de narrar la Passió des dels ulls d'un
dels seus protagonistes, Judes. I això és el que hem intentat fer amb un grup
de més de trenta actors, la majoria de Sant Joan, però amb altres reforços de la
nostra comarca. Esperem que aquesta obra ens commogui, ens apassioni, en
uns dies tan indicats com en els que es duran a terme les representacions
La companyia
L'OBRA
Poc imaginaven els seus autors que una obra nascuda per a ser simplement
un concert amb cançons sobre la passió de Jesús, moltes d'elles reaprofitades,
esdevindria primer un musical – una òpera-rock, com se l'anomenà- i després
una pel·lícula que donaria la volta al món, convertint alguns dels seus temes en
grans hits internacionals. En efecte, l'obra s'estrenà primer a Broadway el 12
d'octubre de 1971, en un muntatge que desagradà notablement els seus
autors, i posteriorment a Londres, l'agost de l'any següent, amb un èxit
apoteòsic que obrí les portes a la filmació de la pel·lícula de Norman Jewison,
l'any 1973. A Madrid l'obra s'estrenà el novembre de 1975, a les portes de la
mort de Franco, amb una històrica versió que dugué a la gran fama a Camilo
Sesto. Des de llavors, se n'han fet milers de representacions de tot tipus,
professionals i amateurs, a tot el món La polèmica també va ser present a la
seva estrena: grups integristes es reunien a les portes dels teatres resant com
a desgreuge pel que ells creuen era una difamació. La polèmica es va anar
esmorteint, en especial quan Ràdio Vaticà va usar el tema "superstar" com a
sintonia d'un dels seus programes, la qual cosa va ser interpretada com un
"placet" per part de la jerarquia eclesiàstica, malgrat l'heterodòxia del
plantejament de l'obra. Més tard, altres polèmiques que han generat obres de
teatre i pel·lícules han convertit la possible polèmica de Jesucrist Superstar en
una nimiesa.
L'any 1998 es va muntar una nova producció a Londres que el 2000 va arribar
de nou a Broadway amb gran èxit. Basat en aquesta producció, es filmà un
vídeo amb Glenn Carter i Jerôme Pradon en els papers principals.
Jesucrist Superstar va marcar una època. És difícil que el musical modern
pugui igualar l'impacte que va causar aquesta obra en el seu moment. Va influir
en modes, pensaments, estètiques... d'una generació. No és una relíquia,
encara que hagin passat els anys: la seva temàtica sempre serà vigent i la seva
partitura segueix essent fresca com el primer dia, i agrada tant als qui la varen
disfrutar llavors, com als seus fills, que la disfruten ara.
NÚMEROS MUSICALS
ACTE 1
OBERTURA
ELS CEL ELS HA PUJAT AL CAP
QUÈ PASSARÀ?/ UNA COSA ESTRANYA I MISTERIOSA
TOT VA BÉ
JESÚS MORIRÀ
HOSANNA
SIMÓ EL ZELOTA
POBRA JERUSALEM
SOMNI DE PILAT
MERCADERS AL TEMPLE
TOT VA BÉ ( reprise )/ NO SÉ COM ESTIMAR-LO
L'ETERN TRAÏDOR/ DINER MALEÏT
ACTE 2
L'ÚLTIM SOPAR
NOMÉS PUC DEMANAR ( GETSEMANÍ )
LA DETENCIÓ
NEGACIÓ DE PERE
PILAT I CRIST
CANÇÓ DEL REI HERODES
QUE TOT SIGUI UN SOMNI
MORT DE JUDES
JUDICI DAVANT PILAT
SUPERSTAR
CRUCIFIXIÓ
JOAN 19, 41
LA COMPANYIA
REPARTIMENT:
Judes: Jordi Blanch
Jesús: Xavier Soler
Maria Magdalena: Marina Garcia
Pere: Eudald Jordà
Simó el Zelota: Joan Sáez
Caifàs: Joan Garcia
Annàs: Dani Monells
Pilat: Amadeu Rosell
Herodes: Patllari Rosell
Sacerdots: Pere Arqués, Josep M. Anglada Cambras, Josep Illa
Apòstols: Miki Cruz, Amadeu Rosell, Patllari Rosell, Miquel Alvarado, Joan
Solé, Dani Monells, Valentí Planeses, Josep M. Anglada Segovia, Guifré
Miquel.
Guàrdia romana: Albert Illa, Oriol Ramos, Èric Hernández, Pau Serrat, Jordi
Vilalta
Poble,cors: Núria Jordà, Ona Ramos, Anna Julve, Laura Dalmau, Alba
Lapedra, Gisel.la Solà, Mariona Tor, Cristina Grané, Cristina Arimany, Montse
Viñuelas, Elisenda Guillaumes
Amb la col.laboració de l'alumnat de l'escola de teatre 2005-2006
Vestuari: Maria Cullell, Rossi Gómez, Maia Isern, Blanca López, Anna M.
Picart, Rosa M. Pujol, Dolors Roca, Marta Soler, Rita Torrent, Anna Vergés
Escenografia: Xavier Anglada, Pere Arqués, Josep Garriga, Albert Ramos
Perruqueria: Maria Sánchez
Maquillatge: Montserrat Bertran
Tècnic de so: Jordi Marcé
Tècnics d'il·luminació: Marc Santanach, Jordi Muñoz
Ajudants de so: Jordi Domènech, Marçal Garcia
Realització multimèdia: Marcel Miquel, Jordi Garriga, Jordi Muñoz
Realització vídeo obertura: Aleix Caballeria
Realització "making of": Joan Guillamet
Pàgina web: Guifré Miquel
Equip de direcció:
Direcció artística: Blanca López
Direcció Musical: Marcel Miquel
Producció executiva: Josep Garriga
Coordinació vestuari: Maria Cullell
Una producció del SAT- Teatre Centre
El SAT de l'ACPF és la companyia de teatre de Sant Joan de les Abadesses. Els seus
orígens estan en la creació del Centre Catòlic, el 1888, ja que des d'un primer moment
una de les seccions del centre fou la teatral. L'any 1999 es va celebrar el centenari
dels locals del centre, tot i que l'actual teatre data de la dècada dels 60.
Es tracta d'una companyia completament amateur, però que pretén fer un teatre de
qualitat amb gran dignitat en tots els seus muntatges.
Com a muntatges més destacats dels darrers anys, destaquem "L'Hostal de la Glòria",
"La malalta imaginària", "L'Òpera dels tres rals", "El comte Arnau", en les versions de
Maragall i Sagarra, una posada en escena del "La fàbrica" de Miquel Martí i Pol,
"Neixen, creixen, es reprodueixen...i es barallen", "El temps i els Conway", i tres
musicals de gran format: Barricades , basada en "Els Miserables", El retorn de Martin
Guerre i Cal Gat (2002), una adaptació de "Cats". Aquesta darrera obra suposà un salt
qualitatiu molt important. Més de 2000 persones van assistir a les diverses
representacions.
El SAT també organitza des de fa sis anys un curs de teatre per a joves, del qual ja
han sortit diversos actors per als diversos muntatges de la companyia. Cada curs, els
alumnes munten una obra de fi de curs que representen ells mateixos.
VENDA D'ENTRADES
A la taquilla del teatre
- Dissabte 15 d'abril de 12 a 12 :30 per als socis, i de 12 :30 a 13 per al públic
en general.
- i una hora abans de les representacions