27
de maig
de
2020, 13:15
Actualitzat:
13:22h
Durant els propers dies, Sant Cugat estrenarà una nova anella de mobilitat verda per adaptar els carrers a les noves necessitats de distància social durant el període de desconfinament. Una mesura que eixamplarà carrers i carrils bici de manera urgent a les principals vies del nucli urbà davant la imminent i progressiva sortida del confinament. La prova pilot està prevista que entri en funcionament la primera setmana de juny i per això durant els darrers dies la brigada municipal ha realitzat diverses actuacions d'adequació de la via pública als carrers més cèntrics de la ciutat.
Una proposta que el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, va explicar en roda de premsa telemàtica que es tracta d'una prova pilot que caldrà "valorar si funciona per fer-ho permanent o adaptar-ho de cara al futur". La decisió del govern és fruit d'haver observat que en l'entrada a les primeres fases de desconfinament, hi ha més moviments a peu o en bicicleta però principalment ha crescut l’ús del vehicle privat per als desplaçaments laborals. Tot i això el govern vol donar prioritat als desplaçaments a peu i als mitjans de transport sostenible.
Entre les actuacions més destacables hi ha la reserva d'un carril sencer d’espai per a vianants o bicicletes de 2 km al voltant de l’anella central formada pels carrers de Lluís Companys, Àngel Guimerà, Rambla de Ribatallada, Pla del Vinyet, avinguda de Gràcia, Francesc Moragas i Rius i Taulet.
Per la seva banda, la regidora de Sostenibilitat i Comissionada per a l’Emergència Climàtica, Alba Gordó, afegia que la Covid-19 "ha obert una finestra d’oportunitat i és un bon moment per repensar l'espai públic". Totes les mesures que es duran a terme a la ciutat en les pròximes setmanes són actuacions reversibles que incrementaran l’espai disponible per als vianants i les bicicletes i que tenen per objectiu que estiguin a punt de manera immediata. Gallardo ha afirmat que es tracta "d'un canvi de paradigma i de modalitat que s'està fent per millorar tota la ciutadania".
Precisament dilluns passat el ple municipal va aprovar de manera inicial la Zona de Baixes Emissions de la ciutat. Per la seva banda, el regidor de Participació i Barris, Marco Simarro, ha manifestat que amb aquesta iniciativa "recuperem espai públic i promovem l'activitat associativa i comercial dels barris".
L'oposició del comerç local
En aquest sentit, Gallardo va remarcar que s'han mantingut converses amb les associacions de comerciants i també amb entitats que defensen la mobilitat sostenible per treballar de manera conjunta uns canvis que podrien quedar-se a la ciutat de manera permanent. "Els canvis sempre costen però el comerç de la ciutat entén la situació i els demanem empatia", ha explicat Gallardo qui assegura que el govern "treballarà de la mà del comerç i s'adaptarà a les necessitats comercials per no perjudicar-los". Una mesura que, malgrat els contactes, ha topat amb l'oposició frontal del comerç local de la ciutat.
La brigada municipal està sent l’encarregada d’executar les propostes amb pintura i elements d’abalisament. També s’adequarà la programació dels semàfors afectats. Els treballs d’adequació es van iniciar dijous passat i es preveu que finalitzin per la setmana vinent.
Les actuacions previstes són les següents:
- Rambla Ribatallada: es reservarà el carril dret de circulació per ampliar la vorera i tenir més espai i evitar conflictes amb les bicicletes del carril bici.
- Pla del Vinyet: s’elimina el carril del costat sud i s’hi crea un carril bici bidireccional per connectar el carril bici d’Av. Gràcia i Ribatallada amb la resta de Pla del Vinyet.
- Avinguda de Gràcia i Francesc Moragas entre Pla del Vinyet i Rbla. Celler: s’elimina el carril d’estacionament i, en el seu lloc, s’hi inclou el carril bici.
- Carrer de Francesc Moragas, entre Rbla. Celler i Quatre Cantons: s’elimina el carril de circulació esquerra, és a dir d'aparcament, i s’hi crea un carril bici bidireccional.
- Avinguda Rius i Taulet, entre Quatre Cantons i Lluís Companys: en els trams que tenen aparcament s’elimina l’aparcament i un dels dos carrils de circulació. En el seu lloc es crea el carril bici bidireccional.
- Avinguda Lluís Companys s’elimina el carril esquerre i en el seu lloc es crea un carril bici de pujada (en el sentit contrari dels vehicles). En el sentit de la marxa les bicicletes compartiran l’espai amb els vehicles a 30 km/h.
- A la sortida del túnel de Lluís Millet s’obligarà els vehicles a girar a la dreta cap a Villà. El carrer d’Àngel Guimerà quedarà amb un trànsit residual de veïns i es compartirà amb les bicicletes a 30km/h.
Així serà l'anella verda de mobilitat de Sant Cugat. Foto: Aj. Sant Cugat
Una proposta que el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, va explicar en roda de premsa telemàtica que es tracta d'una prova pilot que caldrà "valorar si funciona per fer-ho permanent o adaptar-ho de cara al futur". La decisió del govern és fruit d'haver observat que en l'entrada a les primeres fases de desconfinament, hi ha més moviments a peu o en bicicleta però principalment ha crescut l’ús del vehicle privat per als desplaçaments laborals. Tot i això el govern vol donar prioritat als desplaçaments a peu i als mitjans de transport sostenible.
Entre les actuacions més destacables hi ha la reserva d'un carril sencer d’espai per a vianants o bicicletes de 2 km al voltant de l’anella central formada pels carrers de Lluís Companys, Àngel Guimerà, Rambla de Ribatallada, Pla del Vinyet, avinguda de Gràcia, Francesc Moragas i Rius i Taulet.
L'Anella Verda a la Rambla de Ribatallada Foto: Sergi Baixas
Per la seva banda, la regidora de Sostenibilitat i Comissionada per a l’Emergència Climàtica, Alba Gordó, afegia que la Covid-19 "ha obert una finestra d’oportunitat i és un bon moment per repensar l'espai públic". Totes les mesures que es duran a terme a la ciutat en les pròximes setmanes són actuacions reversibles que incrementaran l’espai disponible per als vianants i les bicicletes i que tenen per objectiu que estiguin a punt de manera immediata. Gallardo ha afirmat que es tracta "d'un canvi de paradigma i de modalitat que s'està fent per millorar tota la ciutadania".
Precisament dilluns passat el ple municipal va aprovar de manera inicial la Zona de Baixes Emissions de la ciutat. Per la seva banda, el regidor de Participació i Barris, Marco Simarro, ha manifestat que amb aquesta iniciativa "recuperem espai públic i promovem l'activitat associativa i comercial dels barris".
L'oposició del comerç local
En aquest sentit, Gallardo va remarcar que s'han mantingut converses amb les associacions de comerciants i també amb entitats que defensen la mobilitat sostenible per treballar de manera conjunta uns canvis que podrien quedar-se a la ciutat de manera permanent. "Els canvis sempre costen però el comerç de la ciutat entén la situació i els demanem empatia", ha explicat Gallardo qui assegura que el govern "treballarà de la mà del comerç i s'adaptarà a les necessitats comercials per no perjudicar-los". Una mesura que, malgrat els contactes, ha topat amb l'oposició frontal del comerç local de la ciutat.
La brigada municipal està sent l’encarregada d’executar les propostes amb pintura i elements d’abalisament. També s’adequarà la programació dels semàfors afectats. Els treballs d’adequació es van iniciar dijous passat i es preveu que finalitzin per la setmana vinent.
Les actuacions previstes són les següents:
- Rambla Ribatallada: es reservarà el carril dret de circulació per ampliar la vorera i tenir més espai i evitar conflictes amb les bicicletes del carril bici.
- Pla del Vinyet: s’elimina el carril del costat sud i s’hi crea un carril bici bidireccional per connectar el carril bici d’Av. Gràcia i Ribatallada amb la resta de Pla del Vinyet.
- Avinguda de Gràcia i Francesc Moragas entre Pla del Vinyet i Rbla. Celler: s’elimina el carril d’estacionament i, en el seu lloc, s’hi inclou el carril bici.
- Carrer de Francesc Moragas, entre Rbla. Celler i Quatre Cantons: s’elimina el carril de circulació esquerra, és a dir d'aparcament, i s’hi crea un carril bici bidireccional.
- Avinguda Rius i Taulet, entre Quatre Cantons i Lluís Companys: en els trams que tenen aparcament s’elimina l’aparcament i un dels dos carrils de circulació. En el seu lloc es crea el carril bici bidireccional.
- Avinguda Lluís Companys s’elimina el carril esquerre i en el seu lloc es crea un carril bici de pujada (en el sentit contrari dels vehicles). En el sentit de la marxa les bicicletes compartiran l’espai amb els vehicles a 30 km/h.
- A la sortida del túnel de Lluís Millet s’obligarà els vehicles a girar a la dreta cap a Villà. El carrer d’Àngel Guimerà quedarà amb un trànsit residual de veïns i es compartirà amb les bicicletes a 30km/h.